Tak si stěžuje obyvatel Kostelní Lhoty na Nymbursku na fakt, že jeho obcí projede podle potvrzených měření zhruba 700 nákladních aut a kamionů za 24 hodin.

Přitom při výjezdech na tuto silnici u Poděbrad, Sadské 
a Starého Vestce jsou jasné dopravní značky hovořící o zákazu vjezdu vozidel s váhou vyšší než 12 tun. Kde je tedy chyba?

Vedoucí nymburského dopravního inspektorátu Josef Ulrich dostává podobných stížností řadu. „Odpovídám na mnoho dopisů na toto téma. A rád bych vysvětlil důvody, které k současné situaci vedou," říká Ulrich.

Více než 12 tun musí mít samotný přívěs nebo návěs

Prvním důvodem, proč náklaďáky a kamiony dále jezdí po starém pražském tahu, je určená váha. „Dopravní značení zakazuje vjezd pouze nákladním automobilům, jejichž okamžitá hmotnost přesahuje 12 tun a u jízdní soupravy se to vztahuje na jednotlivá vozidla soupravy," vysvětluje Ulrich.

Jinými slovy: více než 12 tun musí mít samotný přívěs nebo návěs. „Samotný tahač nikdy mít 12 tun nebude a prázdné či částečně naložené přívěsy či návěsy se do této hmotnosti také vejdou," dodává šéf dopravního inspektorátu.

Přesažení hodnoty 12 tun lze zjistit dvěma způsoby: předložením nákladového listu, nebo samotným zvážením kamionu a návěsu.

U některých sjezdů zákazové dopravní značky nejsou

Ale pozor! I náklaďáky a kamiony, jejichž váha přesahuje 12 tun, se na tomto úseku mohou pohybovat. „Pokud přijely například od Hořátve, Peček, Milčic a podobně, zkrátka míří do firem v našem regionu. U sjezdů z těchto menších silnic zákazové značky, nejsou a tudíž i taková vozidla mohou projíždět například Kostelní Lhotou nebo Sadskou," říká Ulrich.

Samotný zákaz je tedy primárně určen tranzitní dopravě, tedy kamionům dálkařům. „Jde o omezení tranzitní dopravy, což bylo asi i hlavním záměrem osazení zákazů," doplnil policista.

A na závěr Ulrich vzkazuje nespokojeným obyvatelům obcí u silnice číslo 611. „Chápu vaše znepokojení, pokud se domníváte, že přes vaši obec je zakázán průjezd všech „velkých" aut a nyní vidíte, jak v obdobném počtu projíždějí stále. Ale snad již nyní chápete, že až na výjimky se nejedná o nerespektování dopravního značení. A nemůžeme pokutovat někoho, kdo nic neporušil," uzavřel Josef Ulrich.