Od teď se stalo toto nádraží jedním z nejdůležitějších turistických cílů v celém nymburském regionu.

„Železniční stanice Kostomlaty nad Labem vstoupí tímto okamžikem podruhé do historie. Poprvé to bylo v roce 1965, kdy vyšla kniha Bohumila Hrabala Ostře sledované vlaky, následně pak v roce 1966, kdy toto dílo, odehrávající se v Kostomlatech, převedl do filmové podoby Jiří Menzel," řekl na samém začátku slavnostního odhalení moderátor akce, spisovatel 
a předseda Klubu čtenářů Bohumila Hrabala Jan Řehounek.

„Od teď budou cestující 
z vlaků vyhlížet, aby tuto desku uviděli, a do Kostomlat se začnou sjíždět milovníci Hrabala a železnice," pokračoval Jan Řehounek.

Svědci historického okamžiku

Přestože sobotní odpoledne počasí vůbec nepřálo, déšť po celou dobu slavnostního okamžiku neustával, sjely se do Kostomlat odhadem tři stovky lidí. Chtěli být svědky tohoto historického okamžiku.

Pořadatelem akce byl Obecní úřad Kostomlaty nad Labem a České dráhy. Myšlenka odhalení pamětní desky vznikla už v roce 2005, kdy byla Hrabalovi odhalena první deska na nádraží v Dobrovici. U tehdejší události byl i dobrovický výpravčí Václav Pokorný, který se také sobotní slávy zúčastnil.

Sedm let organizátoři pracovali na tom, aby se deska na kostomlatském nádraží objevila. Hlavní zásluhu na tom, že se vše zdařilo až do konce, má kostomlatská knihovnice Lenka Michálková se svými spolupracovnicemi a neúnavný železničář Karel Otava.

Za šest let desátý ministr dopravy

„V souvislosti s touto akcí jsme připravovali velké investice. Dneska tu měl stát podchod s ostrovním nástupištěm, měla být krásně opravena budova se vchodem z druhé strany, mělo být hotové přednádraží a parkoviště pro padesát aut a terminál. Bohužel nám do toho promluvila politika," řekl Karel Otava, který přišel na nádraží v Kostomlatech nad Labem jako mladý výpravčí 
z vysočiny v roce 1973. 

„Za šest let máme desátého ministra dopravy a od toho se všechno odvíjí. Takže dnes je opraveno pouze čelo budovy, tam, kde visí deska, první nástupiště a čekárna 
a toalety, které nemají snad nikde v republice. Je příslib, že se v opravě budovy bude příští rok pokračovat," doplnil.

Co takhle razítko, pane výpravčí?

„Můžu vám říct, že tady vlaků jezdilo hrozně, mnohem víc než teď. 
A o noční operátorky říkaly: Co takhle razítko, pane výpravčí? Tehdy po dvaceti osmi letech to bylo živé téma," zavzpomínal Karel Otava.

Na návštěvníky čekal i bohatý doprovodný program - představení „Ostře sledované vlaky" divadelního souboru Hálek nebo prohlídka interiéru dopravní kanceláře ve zmíněné železniční stanici. Akci symbolicky zakončilo výjimečné zastavení rychlíku 
R 949 Bohumil Hrabal ve stanici Kostomlaty nad Labem. Návštěvníci jím pak mohli odjet směrem na Nymburk.