„Za stávajících podmínek by dopravní průchodnost byla šílená," prohlásil starosta.

Plánovaná centrální spalovna pro Středočeský kraj by měla mít kapacitu sto padesát nebo čtyři sta padesát tun odpadu ročně. Verdikt o množství spalovaného odpadu zatím nepadl. Ze všech koutů kraje by tam podle mělnických odhadů putovaly nejméně tři čtvrtiny odpadu po silnicích.

Některé z nich ale na takovou zátěž nejsou připravené. „Představa, že by se nějaké zásadní množství odpadů dostávalo do cíle lodní nebo železniční dopravou, je chybná," poznamenal Ctirad Mikeš.

Nejvýš padesát kilometrů

Mělničtí radní se domnívají, že by pro okolí spalovny v Horních Počaplech bylo výrazně lepší, kdyby se tam vozily odpady pouze z části středních Čech ve vzdálenosti nejvýš padesát kilometrů, z blízkých částí Prahy a z části Ústeckého kraje.

„Bylo by to samozřejmě i ekonomické," připomněl Ctirad Mikeš s tím, že odpadové hospodářství v Česku ovšem nevychází z výhodnějších řešení, ale ze správních území krajů.

Spalovna za několik miliard korun, jejímž investorem bude společnost ČEZ, by měla být v provozu nejpozději od roku 2024. Tedy od doby, kdy by v Česku mělo skončit ukládání odpadu, který nelze recyklovat nebo dále využívat, na skládky.

„Odpad je vhodným palivem, když je dobře připraven, může být jeho výhřevnost srovnatelná s hnědým uhlím," poznamenal mělnický starosta s tím, že ekologická zátěž spalovny je přitom srovnatelná s topením v domácnostech v malé vesnici.

Čtěte také: Ďáblická skládka by se mohla dočkat rozšíření do Březiněvsi