Jedním z nich je případ pětačtyřicetiletého muže, který si na začátku února objednal na internetovém obchodu myčku nádobí Bosch za 5989 korun.

„Muž za pračku zaplatil požadovanou částku převodem peněz ze svého účtu na účet internetového obchodu. Na objednané zboží ale čekal marně," uvedla k poslednímu ohlášenému případu internetového podvodu mluvčí berounské policie Lenka Uriánková.

Protože prodávají zákazníkovi pračku nedodal a nevrátil mu ani zaplacenou částku, zákazník chtěl vědět, co se děje. „Po opětovném dotazu kupujícího chtěl prodejce odeslat další platbu, ale na jiný účet," upozornila Lenka Uriánková. Nyní jsou už stránky internetového obchodu nedostupné a zrušené.

Internetové podvody mají podle policie vzestupnou tendenci a jejich zadokumentování je velmi složité. Pro policii také není lehké pachatele této trestné činnosti vypátrat a v rámci úkonů trestního řízení i obstarat důkazní materiál, který jej z jeho páchaných skutků usvědčí.

Lidé by neměli za zboží platit předem

Policie lidem doporučuje, aby si před nákupem na internetovém portálu zjistili, jak dlouho je prodejce na příslušném inzertním portálu zaregistrován. V případě stížností na neseriózního inzerenta, správce portálu danému prodejci ukončí možnost obchodování.

Lidé by také neměli za zboží platit peníze předem, ale až na základě dobírky při převzetí požadované zásilky. „To je ale těžké. Když nepošlu peníze předem na účet prodávajícího, tak žádné zboží nedostanu. Na většině internetových portálů se musí platit předem," poznamenala Petra Líšná.

Někteří podvodníci si svoji trestnou činnost připravují delší dobu a na prodejních inherentních internetových portálech nejprve zrealizují několik obchodů, které proběhnou v pořádku, a tak získají kladné hodnocení, které uděluje každý prodávající či kupující svému obchodnímu partnerovi. Jím tak vyjadřuje spokojenost s obchodem.

Běžný občan pak lehce uvěří, že inzerent je solidní a solventní, a proto od něj zboží objedná a následně i koupí. Proto je tak důležitá doba registrace prodávajícího.

Stavební suť, mouka, kameny či písek

Někteří podvodníci po zaplacení zboží zákazníkovi jeho balíček pošlou. V něm ale není objednané zboží ale stavební suť, mouka, kameny či písek. Jeden z nich v něm dokonce místo počítače nalezl rozpůlenou hlávku zelí.

Další napálený muž z Berounka si prostřednictvím internetového portálu objednal traktor. Zaplatil za něj zálohu a čekal. Samozřejmě na traktor čeká dodnes. Jeho internetový obchod probíhal podle osvědčeného scénáře. Po zaplacení zálohy či celého zboží se prodejce odmlčí. Když ho zákazník kontaktuje, tak následují výmluvy, zapírání a následně nedostupnost dotyčných podnodníků.

Dlouhou dodací lhůtu zboží často prodejci maskují nutností objednávky vydražených produktů u svého dodavatele. Tím se snaží získat dostatek času na to, aby podvedli velké množství uživatelů. Odsouvají tím i negativní komentáře, které jim podvedení kupující začnou udělovat. Potom povětšinou zmizí beze stopy z portálu i s vydělanými miliony a napálenému zákazníkovi zbudou oči pro pláč.

V případě, že se kupující stane obětí takového podvodu, měl by se okamžitě obrátit nejen na portál, na kterém nakupoval, ale hlavně na policii. Některé internetové portály nabízí poškozeným klientům kompenzaci, ale jen za podmínky, že takovou událost nahlásí policii a jim.