Už roky se snaží obyvatelé z okolí Radouče přesvědčit vedení města, aby byla přes toto území vybudována cesta.

„Jakmile zaprší, prostě je to tady jedna velká blátivá kaluž. Chodíme tudy pěšky, ale mnohdy raději vytáhnu auto, ačkoliv to není nutné," líčí Jan Sommer z Debře, který využívá zkratky přes Radouč.

Problém ale není v neochotě města. Radouč je chráněnou lokalitou, a proto tady ochranáři přírody vylučují jakýkoliv cizorodý materiál. Už dlouho se tedy hledají varianty, jak to vyřešit, aby byli spokojení Boleslaváci i ochránci přírody, ve hře už bylo několik řešení.

ŘEŠENÍ

Jisté je jedno, rozhodně nelze přes Radouč vést betonový chodník. A tak konečně došlo k posunu a na začátku tohoto měsíce se na Radouči objevila stavební technika.

„Na základě mnoha jednání, která proběhla s Krajským úřadem Středočeského kraje, CHKO Kokořínsko a v neposlední řadě s obyvateli města, bylo finálně domluveno a městu nadřízenými orgány povoleno zpevnění prvních deseti metrů délky a dvou metrů šířky cesty ze Svojsíkovy ulice směrem k Debři," uvedla tisková mluvčí města Hana Kopalová.

KRITIKA

Už samotné budování ale bylo další částí obyvatel přijato se značnými rozpaky. Lidem se nelíbila především stavební technika v blízkosti obydlí syslů, jejichž obrovská kolonie obývá Radouč a je oblíbeným cílem mnoha rodin s dětmi.

„To, co tam předvedli, je k smíchu, jen tam zadrncali pneumatickým válcem, zahrabali bagrem, ale nic prakticky nezpevnili… Takže buď nevědí, co vlastně chtějí a nebo je to podle přísloví o vlkovi a koze," rozčiluje se jeden z nich.

Nicméně přesně tento postup, který Mladá Boleslav zvolila, byl ochranáři přírody doporučen. To potvrzuje i náměstek primátora Michal Kopal. „Osobně sice nejsem fanouškem zásahů do cest na Radouči, ale vyslyšeli jsme volání po jejich úpravě a na základě jediného možného od ochránců přírody povoleného zásahu do stezek jsme provedli zkušební úpravu zhruba patnácti metrů," řekl k tomu.

I tento zkušební stav je však terčem kritiky: „Dovolím si odhadnout, že v této šířce z toho vznikne rozbahněná rozrytá nepoužitelná cesta, kterou lidé budou obcházet blíže přes území syslů. Materiál, co je na Radouči, nepůjde zhutnit takovým umělým zásahem lépe než dlouhodobým "přirozeným" sešlapáváním. Rád bych se mýlil. Jsem stále přesvědčen, že do cest se nemá vůbec zasahovat, Jediné, co by stálo za úpravu, je kamenitý nájezd u rokle, respektive zahrádek," tvrdí Boleslavák Petr Hofman.

CO DÁL?

Tento stav je však jen provizorní, nyní se ukáže, zda povolené zpevnění lokalitě prospěje.

„Zhruba po třech měsících bude vyhodnoceno, zda se se s tímto zásahem bude do budoucna pokračovat, nebo zda cesty zůstanou v původním stavu. Jak již bylo dříve řečeno, vzhledem k jedinečnosti této oblasti ochránci přírody nepovolí, aby zde vznikly cesty z materiálu, který není místní," uzavřela mluvčí města Hana Kopalová.