Speciální vozidlo je kromě jiného vybavené přístroji na ověřování dokladů. Jde například o mikroskop a k ověřování přispívá i ultrafialové světlo. Zásadní jsou i znalosti policistů. Pravost dokladů mohou policisté porovnávat i v české databázi Datex.

Doklady bývají padělané, nebo pozměněné. „Často se stává, že si lidé vyrábí řidičské průkazy. U českých řidičů je prověření dokladů jednoduché, problém však může nastat s cizinci. Není možné vstoupit do databáze jiných států, záleží pak na znalostech specialisty, který doklady ověřuje. Musí přesně vědět, na co se má zaměřit,“ vysvětluje praporčík Radovan Studihrad z pražského oddělení dokladů a specializovaných činností odboru cizinecké policie.

Policisté mají v Schengenbusu k dispozici i mikroskop. „Díky tomu můžeme ve zvětšení sledovat tiskové techniky. Jednotlivé státy používají různé tiskové techniky. Konkrétní stát vydává doklady tisknuté například leserovou technikou. Když pod mikroskopem zjistíme, že se jedná o inkoustovou techniku, jde o první indicii toho, že není s dokladem vše v pořádku a pokračují další testy,“ pokračuje praporčík.

Vozy přesunuté do vnitrozemí

Speciální vůz může být v provozu po celý den bez napojení na elektrický proud, má vlastní centrálu. A proč se tato auta označují jako schengenbusy? Dříve sloužily k rozpoznávání na hranicích, a to od doby schengenské spolupráce. Později byly vozy přesunuté do vnitrozemí.

Podle praporčíka Radovana Studihrada jejich přítomnost na dálnicích může výrazně přispět k bezpečnosti v dopravě. „Řidiči nyní projedou bez kontroly například ze Slovenska do Německa či Francie. Na dálnicích si policisté vytipují vozy nejen podle SPZ, ale například i podle jeho stavu,“ připomněl Radovan Studihrad.

Schengenbus je vybavený i světelným balonem, jde o sodíkovou výbojku, který osvítí prostor o průměru padesáti metrů. Specialisté z oddělení dokladů spolupracují s kolegy z kriminální policie, z obvodních odděleních a podobně.