Jak se nakonec ukázalo, jediným řešením bylo vybudovat pro kanalizační štolu cestu jinou, větší, modernější a hlavně zbudovat ji jinou trasou.
O tom vlastně lidem celou dobu šlo, kvůli tomu sepsali i petici, kterou předali starostovi města Arnoštu Vajzrovi. „Městský úřad Mnichovo Hradiště skutečně obdržel petici proti stavbě kanalizační štoly v ulicích Ivana Olbrachta a Harantova v Mnichově Hradišti. Petici podepsalo 29 občanů a je směřována především proti provádění trhacích prací při ražbě štoly," potvrdila nám Markéta Smolíková z odboru výstavby a životního prostředí městského mnichovohradišťského úřadu.
Jelikož je vlastníkem kanalizace VaK, byla petice předána jemu, konkrétně technickému náměstku VaKu Tomáši Žitnému. Když ale VaK představil svůj projekt, jak bude novou kanalizační štolu budovat pomocí trhavin, rázem měl náměstek Žitný na stole petici další, tentokrát proti způsobu zbudování nové štoly.
„Situace není jednoduchá, mám na stole dvě petice. V jedné obyvatelé Hradiště požadují zbudování nové štoly, aby jim kanály nepřetékaly, ve druhé pak zase brojí za to, abychom práce na budování zastavili a vymysleli jiné řešení než to pomocí trhavin. To ale není docela dobře možné. Podloží v Hradišti je převážně skalní, a tak podle všech našich propočtů je právě tohle řešení nejefektivnější," řekl Deníku náměstek Žitný.
Viděli jsme plány, slyšeli jsme o tom, jak je zajištěna bezpečnost ve zmíněné lokalitě. Podle všeho se lidé nemusejí obávat o statiku svých domů. „Stará štola se budovala ve třicátých letech, v době, kdy město bylo podstatně menší, a tudíž kapacita štoly dostačovala," uvedl Žitný.
Koordinovaný projekt hradí z části město, asi pět set metrů, od čističky směrem k nádraží. Na druhou - větší - část poskytla peníze Evropská unie. „VaK pokračuje se stokou tam, kde město skončilo, a podchytává stoky v dalších křižovatkách. Celý projekt stojí kolem sto sedmdesáti miliónů. Zároveň rekonstruujeme čistírnu odpadních vod, ta je vyčíslena na dalších asi sto deset miliónů korun," říká k financím náměstek VaKu.
Podle našich zjištění je celý projekt založen především na bezpečnosti, je to priorita a VaK má práce pevně v rukou. „Takzvaný projekt trhacích prací je rozhodně postaven na straně maximální bezpečnosti. Jsou to trhací práce malého rozsahu, je to celé navrženo pro malé množství výbušniny a je to navrhováno na malé postupy. To znamená, že se postupuje po půl a tři čtvrtě metru," uvedl Žitný.
Jednou věcí jsou otřesy, které nejsou pro lidi hrozbou, a dalším aspektem, který lidem vadí, jsou akustické účinky, včetně tlakové vlny. „Otřesy měříme seismografem. Osadíme je na domy a okamžitě po odstřelu máme výsledky. Ty zatím potvrzují, že vůbec objekty neohrožují. Snažíme se lidem vysvětlit, že to, co v jejich ulicích děláme, děláme bezpečně. Pokud by se měl projekt přerušit, znamenalo by to, že se značně prodlouží doba, kdy bude dodělán, ale hlavně by vůbec nemusel být dokončen," dodal náměstek VaKu.
Celý projekt by měl být dokončen nejpozději v srpnu roku 2014. Samotné trhací práce skončí příští rok v létě.