Roční náklady spojené s provozem služby senior taxi by měly být zhruba čtvrt milionu korun. Vedení města kvůli tomu nebude navyšovat rozpočet, chystá se šetřit v některých položkách rozpočtu, především na videokronice.

Senior taxi je služba, která má pomoci seniorům, kteří jsou mnohdy odkázáni pouze na své vlastní síly, s dopravou po městě. Tato služba se navíc osvědčila již v některých dalších městech České republiky, rozhodně se tak nejedná o neprověřenou službu. Jednotlivá města si parametry pro užívání nastavují sama podle potřeby.

„Senior taxi by bylo v našem případě určené pro osoby starší pětašedesáti let, nebo pro držitele zdravotního průkazu ZTP či ZTTP, a s trvalým pobytem na území města. Jedná se o dotovanou službu, dotyčný senior by tak za jednu jízdu zaplatil deset korun," sdělil podrobnosti starosta Rakovníka Pavel Jenšovský.

Dvacet korun

Ten zároveň poznamenal, že dotyčný senior si objedná senior taxi, řidič s vozidlem přijede před jeho dům, naloží jej a odveze na domluvené místo ve městě. Následně pro něho podle požadavku přijede a odveze zase zpět. Cesta tak vyjde na dvacet korun, a klientům tak ubude starost dostat se včas na nejbližší autobusovou zastávku.

„Vše bude pravděpodobně fungovat tak, že jeden z úředníků bude přijímat hovory, psát harmonogram, který následně předá řidiči. Ten, když nebude vytížený, bude pracovat na údržbě, úklidu a podobně. Zkušební provoz by měl být v listopadu a prosinci," řekl Pavel Jenšovský.

Město se zavedením nové služby chce využít současný vozový park, tedy pro zákazníky by tak jezdil třináct let starý superb, popřípadě je možnost ještě využití staršího vozidla yeti. „Na dálkové jízdy chceme zakoupit nový superb," řekl starosta města.

Hledání úspor

Jak již bylo zmíněno, vedení radnice předpokládá roční náklady senior taxi ve výši zhruba čtvrt milionu korun. Navyšovat rozpočet města se kvůli tomu nebude. Podle starosty Pavla Jenšovského město ušetří peníze v jiných rozpočtových položkách.

„Dvě stě padesát tisíc korun nemíníme vyčleňovat v rozpočtu samostatně, ale chceme ušetřit na některých položkách. Konkrétně se dá například omezit videokronika, za kterou platíme nyní čtvrt milionu korun. Videokroniku chceme ovšem zachovat v menší míře a také s tím, že již nebude vydávána na nosiči, ale bude volně přístupná na internetových stránkách, kde ji budou moci zájemci zhlédnout," konkretizoval úspory Pavel Jenšovský.

Jenže. Zřízení senior taxi nevyvolalo pouze kladné reakce. Ozvali se i ti, kterým dotovaná služba vadí. Zatímco senioři, tedy budoucí možní klienti vznikající služby, mluví o dobrém nápadu a také pomoci, jelikož z periferií města je mnohdy obtížné se dostat do centra, a to zejména v parných letních dnech či například v zimním období kvůli námraze, podle některých Rakovničanů by radnice takovouto službu zřizovat neměla.

Žádná konkurence

Město se prý tak chystá konkurovat Pečovatelské službě Rakovník. Takové tvrzení ale vedení radnice odmítá. „Pečovatelská služba musí mít podle zákona registraci sociálních služeb. Klient s ní musí mít uzavřenou písemnou smlouvu a teprve na základě písemné smlouvy je mu poskytnuta služba. V rámci této služby se poskytuje nejen doprava, ale také doprovod," přiblížil starosta Jenšovský.

„Pečovatelská služba nemůže mít tuto službu dotovanou, protože příspěvková organizace musí mít náklady stejně jako příjmy. Nemáme potřebu mít na to registraci sociální služby. Tato bude na zavolání a bez doprovodu," vysvětlil rozdíl ve službách Pavel Jenšovský. Zároveň zareagoval na kritický ohlas, podle něhož není správné, aby město dávalo peníze na dotované služby pro seniory. O ty se prý mají postarat jejich blízcí.

„Jedná se o názor, který je velmi naivní a velmi demagogický. Naivní je v tom, že jsem, na rozdíl od pána, pracoval čtyři roky v sociálních službách, takže vím, jak vysoké procento starých lidí již nikoho nemá. Řada lidí tak skutečně potřebuje pomoc společnosti," zdůraznil starosta Rakovníka.

„Demagogický je ten názor v tom, že tento dotyčný člověk by tak defakto mohl kritizovat obec za provoz pečovatelské služby, kraj za provoz domovů pro seniory. Protože o všechny lidi v těchto zařízeních by se měli podle názoru dotyčného pána starat jejich příbuzní. Ti ale často nemohou. Je správné, aby se společnost, tedy konkrétně obec, postarala o své seniory," dodal Pavel Jenšovský.

Senior taxi- Senior taxi je služba, která funguje už v řadě ostatních měst či městských částech.

- Senior (osoba starší 65 let s trvalým pobytem v Rakovníku) či držitel zdravotního průkazu by za jednu jízdu zaplatil 10 korun.

- Do měsíce bude smět využít službu třikrát.

- Roční náklady očekává radnice ve výši 250 tisíc korun.

Čtěte také: Senior taxi nahradí v Poděbradech chybějící městskou hromadnou dopravu