Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vařit žákům biostravu je prý finančně neúnosné

Benešovsko - Školní jídelny nabízejí dětem jen málo biopotravin. Hlavní důvod, proč tomu tak je, je jejich cena. A to i přes fakt, že biomléko, biozelenina, bioluštěniny či biomaso, mají přívlastek zdravé a tedy tolik potřebné pro růst a zdravý vývoj dítěte.

5.10.2011 1
SDÍLEJ:

Biopotraviny si svoje místo na našich stolech teprve hledají.Foto: Ilustrační foto: archiv VLP

„Ne nenabízíme. Možná, někdy výjimečně nějakou biopotravinu koupíme, ale běžně z ní nevaříme,“ zněla odpověď Olgy Mendlové, ekonomky Základní školy (ZŠ) Dolní Kralovice na otázku, zda připravují ve školní jídelně (ŠJ) bioobědy.

Ani školní jídelna ZŠ Votice, kde dětem vaří obědy firma Eurest, nezařazuje biopotraviny do svého jídelníčku.

„Vařit obědy z bioproduktů není žádná levná záležitost,“ přiznala Lenka Barešová, vedoucí ŠJ ve Voticích s tím, že ani když dělali anketu, jestli by děti měly o tento druh potravin zájem, se nápad nesetkal z žádnou výraznou odezvou.

Podobně odpověděly i další tři vedoucí školních jídelen.

„My z bioproduktů nevaříme a ani jsem neslyšela, že by o to měl někdo z dětí nebo z řad jejich rodičů zájem,“ uvedla Růžena Janušová, vedoucí ŠJ vlašimské ZŠ Vorlina. Nevyloučila, že ale nenastane doba, kdy se touto myšlenkou začnou nejen zaobírat, ale třeba dokonce začnou bioobědy svým strávníkům nabízet.

Biomouka mnohonásobně dražší než obyčejná

„Běžně z biopotravin nevaříme, protože je to pro školní jídelny finančně neúnosné. Máme tady ale několik žáčků s cukrovkou nebo s bezlepkovou dietu a pro ty z těchto produktů vaříme,“ řekla Hana Nováková, vedoucí ŠJ Základní školy Neveklov.

Na ceně jejich obědů se to ale prý nijak neodrazí. Podle slov Novákové je například biomouka mnohonásobně dražší než obyčejná, ale protože jí spotřebují jen minimum, není potřeba zvedat ceny jídel, která z nich připraví.

Posledním, kdo přiznal, že v jejich školní jídelně, v Chotýšanech biopotraviny děti neochutnají, byla její vedoucí Petra Jindrová. „Přiznám se, že bioobědy nepodáváme. A proč? Finance. Ale když se o tom tak bavíme, určitě by nebylo špatné vyzkoušet třeba jednou v měsíci dětem biopotraviny nabídnout,“ uvedla Jindrová, která míní, že jedno jídlo v měsíci by se na ceně obědů nemuselo nijak výrazně odrazit.

Dvakrát do měsíce vaří celodenní menu z biopotravin

Jedním, kdo se ale do projektu Ministerstva zemědělství ČR Biopotraviny do škol zapojil je ŠJ MŠ v Týnci nad Sázavou. Ta dvakrát do měsíce vaří celodenní menu z biopotravin. „Helena Znamenáčková, zástupkyně ředitelky školky je velký fanda do těchto potravin a ona nás na tuto myšlenku přivedla,“ vysvětlila Dagmar Bartůšková, vedoucí ŠJ. Podle jejích slov je také výrazným plusem to, že díky dotacím se cena za jídlo téměř v konečném součtu nepromítne.

Bioprodukty jsou fenoménem současné doby a řada velkých potravinových obchodů biopotraviny zařazuje do svého sortimentu. Přesto si je zatím kupuje jen malá část zákazníků.

Čtěte také: Jídlo pro děti bude zdravější, 'éčka' už mizí

Autor: Martina Křečková

5.10.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Videosouhrn Deníku – středa 13. prosince 2017

Videosouhrn SPECIÁL: Česko zpívalo koledy. Podívejte se

Salma Hayek
2 6

Chtěl sex i lesbické scény, ozvala se Salma Hayek, další oběť Weinsteina

Jídla v odpadcích ubude. Řetězce povinně pošlou neprodejné potraviny na charitu

/INFOGRAFIKA, ANKETA/ Ze 785 kilogramů potravin průměrného Čecha skončí ročně v odpadu až 200 kilo. Staří vyhazují méně jídla než mládež.

Praha slaví stříbrnou svatbu s UNESCO

/INFOGRAFIKA/ Před 25 lety se dostalo Praze mezinárodního uznání zápisem na Seznam světového dědictví UNESCO. Zařadila se tak například po bok kambodžského chrámového komplexu Angkor Vat, peruánského Machu Picchu, historického centra Říma nebo Yellow-stonského parku. Praha se spolu s historickým jádrem měst Telč a Český Krumlov stala první českou lokalitou zapsanou na tomto prestižním seznamu.

DOTYK.CZ

Bad Boy světové reklamy se vrátil. Oliviero Toscani je zpátky v Benettonu

Slavný tvůrce kontroverzních světových kampaní z 80. a 90. let se vrátil zpátky do firmy, která ho proslavila. Oliviero Toscani začíná opět vytvářet reklamní kampaně firmy United Colors of Benetton. A hned první kampaň jakoby připomínala nedávnou českou kauzu.

Kam zajít na nejlepší svařák. A za kolik?

/INTERAKTIVNÍ MAPA/ Proklikejte si, kolik zaplatíte za dvě deci svařeného vína či punče na vánočních trzích na náměstích českých, moravských a slezských měst.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT