„Když takový případ vidím, je mi z toho hrozně smutno. Hlavně jako člověku. Že žijeme v době, kdy se taková věc může stát a ti lidé se k sobě chovají takovým způsobem," byla první reakce ředitele nymburského gymnázia Jiřího Kuhna, který nechápe, jak je možné, že se situace dostala tak daleko.

Podle něj došlo jednoznačně k porušení školského zákona, ve kterém se praví, že jakákoliv agrese vůči učiteli, ať už slovní, nebo fyzická, je porušením zákona, a tím pádem jasný podnět k vyloučení ze školy.

„Je to devastující pro společnost. Selhaly tam mezilidské vztahy. Střední škola, to už je věk, kdy ti lidé před i za katedrou by se měli k sobě chovat s respektem. Není to 
o autoritě, není to o úctě, jak se někdy říká. Je to o vzájemném respektu dvou lidí. Já nezesměšňuji tebe jako žáka, ty nemáš důvod zesměšňovat mě," má Jiří Kuhn jasno v tom, co může podobný případ nastartovat.

Spouštěcí mechanismus

Zároveň vidí nutnost fungování osobnostních předpokladů na obou stranách, ale hodně na straně učitele, protože mladí se teprve učí. Otázkou podle něho zůstává, kde byl ten prvotní spouštěcí mechanismus.

„Nedokáži si představit ten začátek, kdy ti kluci něco zkusí a zjistí, že jim to funguje, a jdou dál. Reakce toho učitele někde měla přijít. 
V této souvislosti si myslím, že by se stát měl hodně zamyslet nad tím, jaké chce mít učitele. Věřím, že člověk, který je sám sebevědomý, věří sám sobě, svým znalostem, svým komunikačním schopnostem, věří sobě jako člověku, tak se mu tohle nemůže stát," vidí situaci ředitel Kuhn.

Jiří Ševčík, zástupce ředitele Střední odborné školy 
a Středního odborného učiliště v Nymburce byl se svým vyjádřením o poznání opatrnější. Podle něj je velmi brzy na to, aby se člověk vyjadřoval k tomuto konkrétnímu případu, když ještě školní inspekce neukončila na škole šetření. Navíc prý zná informace pouze 
z médií.

Drobnosti při vzniku šikany

„Mohu říci, že to někteří žáci někdy zkouší, ale záleží na tom, co jim ten kantor dovolí, a co už ne. Pokud takový problém přijde, řešíme ho buď podmínečným, nebo úplným vyloučením ze školy. Ale je to případ od případu a většinou u takových žáků nejde jen o jeden problém. Je to třeba problém s docházkou do školy nebo s chováním obecně," řekl zástupce ředitele. 


A vznik šikany vidí v mnoha drobnostech, které ji mohou vyvolat. Ať už celospolečenská nálada, všeobecná ztráta autorit, rodiče mají málo času na děti, negativní zpravodajství v televizi. Ředitelství školy podle něj řeší případ od případu a zkoumá ho ze všech hledisek.

Zajímavý pohled na problém má například Radek Chrástecký, student prvního ročníku nástavbového studia na střední odborné škole: „Děti se chovají čím dál hůř. Vidíte to třeba v tramvaji. Nepustí starého člověka sednout, mnozí jsou stále agresivnější. Je to vychováním 
a celospolečenským vlivem. Učitel by měl být nějaké postavení ve společnosti, jako to bylo dřív."

Policie nabízí prevenciPolicie na Nymbursku v poslední době žádný případ šikany ve škole neřešila. Podle mluvčí Petry Potočné ovšem šikana jako taková nemá právní kvalifikaci trestného činu. Ale některé trestné činy, jako například omezování osobní svobody, krádež nebo vyhrožování může být jako šikana kvalifikováno. „Pořádáme ve školách preventivní besedy. Pokud se někde objeví náznak problému, mohou se na nás ředitelé obrátit," upozornila Petra Potočná.

Jak se díváte na šikanu ve školách?

Radek Chrástecký, student 1. ročníku nástavby SOŠ:

Myslím, že děti ve škole se chovají hrozně, je to horší a horší. Ale na obranu dětí musím říct, že s některými učiteli nejde vyjít a to mluvím z vlastní zkušenosti. V minulé škole, kam jsem chodil, jsem měl problémy s jednou učitelkou. 
A nebyl jsem zdaleka na škole sám.

Karolína Benešová, studentka kvinty Gymnázia B. Hrabala:

Myslím, že u šikany nezáleží na věku ani prostředí, může se vyskytovat všude. Záleží na psychickém stavu jedinců. Jestli má někdo nějaké trauma, může se stát terčem šikany. Každopádně by o tom neměl mlčet a nechat to dojít do krajnosti.

Štěpán Vejvoda, student sexty Gymnázia B. Hrabala:

Myslím si, že to, co se nedávno stalo, byla ojedinělá záležitost a že se to v této míře neděje. Takové ty srandičky ve škole bývají, ale není to tak na hraně. Ti studenti to jednoznačně přehnali. Na druhou stranu pokud je někdo šikanovaný, měl by to včas ohlásit a netrpět půl roku.

Alžběta Galčíková, studentka kvarty Gymnázia B. Hrabala:

Na naší škole se nic takového neděje. Ale obecně to problém je a mně se zdá, že je to ovlivněno tím, že děti tráví víc a víc času na počítači, hrají počítačové hry, které jsou stále brutálnější. Pak se začínají obdobně chovat i v životě, ve škole.

Tereza Müllerová, studentka kvarty Gymnázia B. Hrabala:

Myslím si, že je to docela problém, ale mně se nikdy nic podobného nestalo, pokud vím, tak se na naší škole nic podobného neděje. Příčinu vidím ve výchově rodičů. Rodiče dětí, které pak šikanují, se pravděpodobně svým dětem nevěnují, nevědí, co dělají.

Čtěte také: Pražští radní odvolali ředitele školy, kde žáci šikanovali učitelku