Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vzdušný prostor nad letištěm ve Střemech ovládl stroj Jiřího Novotného

Střemy /FOTOGALERIE/ - Rychlostí stíhacích letadel se po obloze nad letištěm ve Střemech na Mělnicku proháněly rádiem řízené modely. O prvním červnovém víkendu se tam konal osmatřicátý ročník Velké ceny Mělníka, kterou pořádá Modelklub Mělník.

7.6.2016
SDÍLEJ:

Velká cena Mělníka 2016.Foto: Deník/Jiří Říha

Na třídenních závodech, které začínaly pátečním tréninkem, se podle předsedy klubu Jana Zelenky sešlo čtyřicet závodníků z různých koutů světa. „Největší zastoupení mají už tradičně Švédové a Holanďané. Máme tu ale i zastoupení Německa, Velké Británie, Venezuely, Španělska, Itálie, Ruska, Ukrajiny a samozřejmě i České republiky," uvedl předseda mělnického klubu.

Disciplína, v níž modeláři na letišti poměřovali své síly, spočívá v létání rádiem řízených modelů kolem červenobílých pylonů.

Až 330 kilometrů za hodinu

„Mají za úkol prolétnout co nejrychleji deset okruhů a neminout přitom žádný z pylonů. Každý má šest soutěžních letů, ten nejhorší se nepočítá. Po sečtení pěti časů postoupí dvanáct nejlepších závodníků do semifinále, kde se utkají o postup do finále," přiblížil Jan Zelenka.

Dodal, že nejde o snadnou disciplínu. Lehoučké modely s nabroušenými jednoválcovými motory totiž po nebi uhánějí rychlostí až 330 kilometrů za hodinu.

„Model má rozpětí kolem půldruhého metru, váží zhruba dvě a půl kila a přitom má motor o obsahu šest a půl kubického centimetru, který točí osmadvacet tisíc za hodinu. Pokud bychom to měli přirovnat třeba k běžné Škodě Fabii, musela by mít motor o výkonu tak šest set koní," poznamenal šéf modelářů.

Model i za čtyřicet tisíc korun

Manévry ve vysoké rychlosti, kdy startují vždy tři letouny najednou, se neobejdou bez problémů. Není výjimkou, když se letadla srazí, prolétnou pylonem nebo se roztříští o zem. „Není to nic levného. Takový model stojí kolem čtyřiceti tisíc korun. Každý závodník s sebou může mít tři modely, aby mohl pokračovat, pokud se mu nějaký rozbije," připomněl Jan Zelenka.

Letošní světové mistrovství ve Střemech ovládl Jiří Novotný, který deset okruhů zaletěl v čase 57,51 vteřiny, na druhém místě skončil Ital Carlo Perella s časem 60,39 vteřiny a pro bronz si zaletěl Švéd Emil Broberg, u něhož se časomíra zastavila na 61,16 vteřiny.

O zem rozbil už asi dvacet letadelTomáš Andrlík.Modelář z Blatné, který 
se zúčastnil Velké ceny Mělníka, si staví stroje sám. „Na letadle je všechno speciální, nenajdete tam nic, co by se dalo běžně koupit," řekl o svém stroji Tomáš Andrlík, který o víkendu startoval na 38. ročníku Velké ceny Mělníka na střemském letišti.

Létáním kolem pylonů se modelář z Blatné zabývá už osmnáct let, modelům se ale věnuje ještě o deset let déle. Jeho letadla váží pouze 2,25 kilogramu. Přitom se po obloze pohybují rychlostí až 330 kilometrů za hodinu.

„Létání kolem pylonů je soutěž techniky i pilotáže. Jeden vždycky řídí, což mám na starosti já, můj technik Honza mě naviguje, říká mi, jak jsme daleko za třetím pylonem, abych stihl včas zareagovat. Společně ladíme i pohonné jednotky," připomněl nadšenec do letadýlek, který má na svých strojích namontováno dokonce i telemetrické zařízení.

„Zařízení za letu zaznamenává otáčky a rychlost. My si pak můžeme údaje stáhnout a porovnávat různá nastavení," vysvětlil Tomáš Andrlík, který si kromě motorů, které jsou italské nebo holandské výroby, staví letadla sám. Pomáhá mu s tím jen jeho technik Honza. „Tím, že si letadla stavíme sami, ušetříme dost peněz. Vyrábíme je do forem z kompozitních materiálů, především ze skelných vláken a uhlíku," dodal.

Na závody si Tomáš Andrlík bere většinou tři letadla, aby měl s čím kroužit po obloze, pokud by se mu některé porouchalo. A o poruchy nebo karamboly není nikdy nouze. „Za dobu, po kterou se pylonovému létání věnuji, jsem narazil asi šestkrát do pylonu, ve vzduchu se mé letadlo srazilo s jiným sedmkrát a asi dvacetkrát jsem stroj rozbil o zem," popsal nepříliš veselou statistiku modelář.

Čtěte také: Nový rekord se povedl: v hale létalo naráz šest upoutanců

Autor: Jiří Říha

7.6.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Z filmu Borat
1 11

Borat se nabídl, že zaplatí pokutu za české turisty v Kazachstánu

Jaroslav Faltýnek a Andrej Babiš
AKTUALIZOVÁNO
103 14

Babiše chtějí vydat poslanci pěti stran. SPD se ještě podívá do spisu

AKTUALIZUJEME

Zeman se v Rusku sešel s Putinem. Mluvili o vzájemných vztazích i o Asadovi

Dnešní schůzka prezidenta Miloše Zemana s jeho ruským protějškem Vladimirem Putinem proběhla s mírným zpožděním. V středomořské Soči řešili státníci problematiku vzájemných vztahů a možnosti kulturní výměny. "V Sýrii jste zvítězili," pogratuloval Zeman nejvýznamnějšímu spojenci syrského vůdce Bašára Asada.

Rozhovor s Novotnou? Zdvořilost, šarm a jasné názory

Jemná, zdvořilá a distingovaná dáma. Tak působila Jana Novotná letos na jaře, když poskytla rozhovor několika médiím včetně Deníku. Novináře přivítala svým typickým úsměvem a v elegantním krátkém sestřihu.

Budovy Transgas nebudou památkou. Majitel je může zbourat

Soubor budov Transgas na Vinohradské třídě v Praze nebude kulturní památkou. Jejich majitel, který chce na místě stavět nové domy, je může zbourat. S odkazem na rozhodnutí ministerstva kultury to dnes uvedly Hospodářské noviny a Právo. Rozhodnutí o zastavení přezkumného řízení však dosud nebylo doručeno všem účastníkům řízení a ministerstvo je na dotaz ČTK nechtělo komentovat.

Lanovka na Petříně, v zoo a na Smíchově. Které další Praha plánuje?

Pražské lanovky. V metropoli najdeme sice jen tři, ale za to jsou všechny něčím unikátní. Praha se tak pyšní lanovkou z konce 19. století, lanovkou s nejmenším převýšením v celé České republice a nejmenší lanovkou, o které často Pražané nemají ani tušení. Na jaké další lanové dráhy se můžete těšit v budoucnu?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT