Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zahrady kutnohorské jezuitské koleje se již brzy otevřou veřejnosti

Kutná Hora /VIZUALIZACE/ - Opravy severního křídla Jezuitské koleje v Kutné Hoře i přilehlých horních zahrad spějí do finále. Náklady na obě stavby, které začaly ještě za éry bývalého hejtmana Davida Ratha (dříve ČSSD), měly původně činit 260 milionů korun.

3.10.2012
SDÍLEJ:

VIZUALIZACE prvků zrekonstruovaných zahrad za Jezuitskou kolejí v Kutné Hoře. Přírodní divadlo.Foto: Zdroj: Středočeský kraj

Projekt se však upravoval a konečná čísla zatím nikdo nezná. Ředitelka Galerie Středočeského kraje (GASK) Jana Šorfová řekla, že měla po Rathově zatčení obavu, aby se obnova zahrad vůbec dokončila.

Rath, který je vazebně stíhán kvůli přijetí úplatku, plánoval revitalizaci zahrad ve velkém stylu, počítal například se zpívající fontánou. „Obávala jsem se, že když se
v květnu staly ty změny 
s hejtmanem, že se to nedokončí," uvedla Šorfová.

Projekt je podle ní nakonec střízlivější. „Dělal se úsporný režim. Zpívající fontána se změnila v něco jednoduššího. Myslím si, že to je rozumné. Byly tam věci, které nebyly nutné," poznamenala ředitelka.

Zbývají kosmetické úpravy

Středočeský kraj chce severní křídlo, kde vzniknou výstavní plochy, volný multifunkční prostor využitelný pro doplňkové výstavy, tvůrčí dílny, výukové programy a různé doprovodné akce, spolu se zahradami představit novinářům ve středu 3. října.

„Zahrada bude dokončena, ale nebude samozřejmě ještě obrostlá stromy a květinami, jak je to v plánu, ale bude všechno zasázeno," uvedla Šorfová. Dělníci už vysadili i vinnou révu - součástí zahrad má být totiž i ukázková vinice. „Zbývají jen kosmetické úpravy, pítka a záchody, které se dodělají na jaře," řekla ředitelka GASK Šorfová.

Rekonstrukce 
za 165 milionů

Celkové předpokládané náklady na rekonstrukci severního křídla jezuitské koleje, parkových ploch před touto částí budovy, venkovních ploch jižního dvora, štábního domu v horních zahradách a objektu restaurátorských dílen Národního památkového ústavu činí podle mluvčího kraje Milana Smutného 165,7 milionu korun, přičemž 138,5 milionu korun je financováno z prostředků Evropské unie.

Rekonstrukce zahrad, plně hrazená z krajského rozpočtu, měla podle původních plánů stát 94,5 milionu korun.

Stavbu rozlehlé kolejní budovy zahájili jezuité v roce 1667. Zrušení jezuitského řádu v roce 1773 pak znamenalo převod koleje do vojenské správy. Vojenskému účelu budovy sloužily až do roku 1997, byly v nich především sklady. Do obnovy areálu bylo v minulosti investováno kolem 300 milionů korun. 

Autor: ČTK

3.10.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jana Novotná (uprostřed) dostala jako první Češka Cenu za vynikající výkony ve Fed Cupu.
14

Rozhovor s Novotnou? Zdvořilost, šarm a jasné názory

Podporujete, aby homosexuální páry mohly adoptovat děti?
4 33

Jak to vidí Petr Koděra: Konečně se do sebe opřeli

Zachycené zvuky nepocházely z ponorky, pátrání je stále neúspěšné

Zvuky v moři, které během pondělí zachytily sonary záchranářů, nevydávala zmizelá armádní ponorka A.R.A. San Juan. S odvoláním na mluvčího argentinského námořnictva Enriqueho Balbiho o tom informovala agentura AP.

Česká televize točí podle reálných kauz. Metanolová aféra se dočká plátna

Metanol a Dukla 61 – filmy podle skutečných událostí, které právě natáčí Česká televize. Zatímco ten první pojednává o takzvané metanolové aféře, při níž jen v Česku zemřelo  49 lidí a více než stovku dalších obětí čekaly trvalé zdravotní následky, druhý je inspirovaný událostmi léta 1961, kdy při havárii v havířovském dole Dukla zahynulo 108 horníků.

Stavba dálnice D7 nabrala skluz, auta na nový úsek vyjedou později

/FOTOGALERIE/ Termín dokončení dálnice D7 ještě není oficiálně stanoven. Mělo by to být v průběhu léta.

Lanovka na Petříně, v zoo a na Smíchově. Které další Praha plánuje?

Pražské lanovky. V metropoli najdeme sice jen tři, ale za to jsou všechny něčím unikátní. Praha se tak pyšní lanovkou z konce 19. století, lanovkou s nejmenším převýšením v celé České republice a nejmenší lanovkou, o které často Pražané nemají ani tušení. Na jaké další lanové dráhy se můžete těšit v budoucnu?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT