Nastupte si do drnčícího vlaku, který se podobá dosluhujícím českým pantografům na kolejích mezi Prahou a Benešovem. Při velké představivosti jste se právě vžili do pocitu Srba z metropole Bělehradu. Metro tam nikdy kvůli hádkám mezi republikami bývalé Jugoslávie neměli. Podzemní dráhu chtěli Chorvati v Záhřebu, Srbové v Bělehradu a přemýšleli o ní i Slovinci pro Lublaň.

Peníze byly nanejvýš na jednu, a tak metro nakonec nepostavili nikde.
Srbové se snaží svůj handicap omlouvat. Mrzí je, že v pulsující metropoli Balkánu s 1,8 milionu obyvatel nemají takovou vymoženost jako jiné evropské metropole. „Máme tři stanice pod zemí, na rozdíl od Chorvatů,“ snaží se mě přesvědčit Srbka Marija Markovičová, že rezavé pantografy Bělehradské dráhy zastavující mimo jiné na třech místech pod zemí, jsou jakýmsi bělehradským metrem.

„Srbů se radši na metro neptejte, jsou na to alergičtí,“ varuje mě Markovičová. Má pravdu. Každá zmínka o chybějící podzemní rychlodráze Bělehraďany dráždí. Ve městě je totiž zácpa ve všech hlavních ulicích nonstop od pěti ráno do jedenácti večer. Občas se stane, že nedojede do cílové stanice ani trolejbus. „Ucpané jsou hlavní bulváry a k hnutí není ani v tramvaji či trolejbusu. Dva miliony lidí se musí nějak přesouvat. Bez metra je to horor,“ stěžuje si student Steva Dropljanin.

Když přijedete do moderního Bělehradu v létě, dusíte se nejen vedrem, ale i smogem. I když jsou vedle semaforů značky prosící řidiče, aby na chvíli vypnuli motor, není to nic platné. Spousta řidičů to po balkánsku ignoruje nebo jezdí ve starých automobilech značky Zastava. „Tam se nevyplácí zhasnout motor. Nemuselo by se povést ho znovu nastartovat,“ vtipkuje Steva.

Existují i prozaičtější výmluvy. Srbové jsou temperamentní, vstřícný a usměvavý národ. „Nemají rádi temnotu. Když jedu metrem a temnotou v cizí zemi, snažím se představovat si Bělehraďany v jejich vlastním pomyslném metru. Jsme stvořeni pro denní život, denní světlo. Pokud bychom měli metro, chytali bychom deprese, jako příslušníci národů, kteří metro mají,“ píše srbský fejetonista Momo Kapor z deníku Politika. Možná má při pohledu na uspěchaný život Pražanů nebo Londýňanů pravdu.

I tak ale dal Bělehrad letos lidem naději. Do roku 2009 chce začít stavět metro z předměstí Zemun. „Plán je už na stole,“ potvrdila Deníku pracovnice Srbských železnic.

„Otázkou zůstává, na co vlastně potřebujeme metro, když je stejně více Srbů pod zemí než nad ní,“ ptá se depresivně Kapor.

Tomáš Procházka