Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dvě země, dva světy. To jsou Kuba a Spojené státy

Let mezi dvěma světy je tak krátký, že stevardi sotva stačí roznést nápoje a letadlo už klesá k přistání na nepřátelském území. Kubu a Spojené státy dělí na délku pouhých 144 kilometrů, politicky nezměrně více.

18.7.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: archiv Deníku

Komunistická Kuba a Spojené státy jsou rozděleny politicky tak ostře a tak dlouhou dobu, že je skoro těžké uvěřit, že je od sebe dělí jen pár desítek kilometrů.

Nevyhlášený válečný stav mezi Washingtonem a Havanou trvá už od kubánské revoluce v roce 1959 a je patrný i na palubě každého z 30 letů, které každý týden obě země spojují. Jde o lety plné emocí. Většinu pasažérů tvoří Kubánci. Ti, kteří letí na sever, dali sbohem své rodné zemi a příbuzným. Jižním směrem zase letí Kubánci, kteří budou „ostrov svobody“ po letech znovu poznávat.

Ani jedna z cest není radostná. „Je to emočně velmi silné, slzy tady tečou proudem,“ popisuje své zážitky Jessie, která jako člen posádky létá s americkou společností Gulfstream sedmkrát týdně do Havany.

Přímé letecké spojení mezi Spojenými státy a Kubou začalo fungovat od roku 1977, během kratičkých námluv mezi kubánským vůdcem Fidelem Castrem a americkým prezidentem Jimem Carterem. Ačkoliv ke skutečnému sblížení nikdy nedošlo, mezi oběma státy létá dnes už osm amerických společností. Na palubách letounů vozí lidi jako je Gumesildo Gomez, který se na Kubu vrací po 38 letech. „Jsem trochu nervózní. Nevím, co mě tam čeká,“ říká jednasedmdesátiletý bývalý instalatér.

Těžké to mají i Kubánci, kteří se po pár týdnech strávených na Kubě vracejí zpátky do Spojených států. Své o tom ví Carlos, s nímž letadlo přistane v Miami, kam před osmi lety emigroval. „Pláču, protože je obtížné být tak blízko a současně tak daleko od Kuby. Vrátit se do vlasti, potkat se s rodinou, být v místech, kde máte kořeny, to vás nabije energií,“ říká 20letý Carlos, který pracuje v miamském obchodě, aby si vydělal na studium.

Celé své jméno prozradit nechce. Svěřuje se ale, že nikdy nelitoval toho, že z Kuby odešel do „jiného světa“, který mu dal více možností. Těžce ovšem nese, že po turistických omezeních, která před čtyřmi roky vyhlásil prezident George Bush, může svoji rodinu vídat jen jednou za tři roky.

V letadlech, která startují z Miami, vedle sebe sedí uprchlíci, podnikatelé, umělci. Na zpáteční cestě k nim přibudou Kubánci, kteří prchají do Spojených států. Jen loni jich bylo 15 tisíc. „Když se mi tam nebude líbit, tak se vrátím,“ říká v havanské letištní hale třicetiletý Eric, který získal vízum v americké národní loterii.

Tiše, o tom se nemluví…

O přímých letech mezi USA a Kubou ví jen málokdo. Letecké společnosti tyto lety nijak neinzerují s ohledem na napjaté diplomatické vztahy mezi oběma zeměmi. „Když řeknu známým, že vedu leteckou společnost, která létá mezi Miami a Havanou, myslí si, že si z nich dělám legraci,“ říká Thomas Cooper, ředitel aerolinek Gulfstream, která zajišťuje více než polovinu ze všech 26 letů mezi oběma městy.

Letadla amerických leteckých společností přistávají také v dalších kubánských městech, jako Santiago, Holguin, Camaguey a Cienfuegos. Třikrát do měsíce dopravuje Boeing 737-200 cestující také mezi New Yorkem a Havanou.

Zpáteční letenka mezi Havanou a Miami stojí bez příplatků 450 dolarů. Kuba požaduje výstupní víza, Spojené státy zase lpí na 46 let trvajícím obchodním embargu, které vyhlásily vůči ostrovní zemi. Po vyhlášení turistických omezení v roce 2004 klesl počet Američanů směřujících na Kubu o polovinu na 60 tisíc ročně. Ředitel letecké společnosti Gulfstream Cooper ale doufá, že s příchodem nového prezidenta do Bílého domu dojde ke zrušení restrikcí a že se počty cestujících zvýší alespoň na čtyřnásobek.

Prozatím musí cestující vystát při letech mezi oběma zeměmi řadu obtíží. Včetně přísných bezpečnostních kontrol na letištích, které jakoby ilustrovaly stav diplomatických vztahů mezi Kubou a Spojenými státy. Na havanském letišti je terminál určený výhradně pro lety do Miami. V Miami je zase letenka do Havany vybavena bezpečnostním kódem, který se používá jen na zvláštních linkách a kvůli němuž musí pasažér před nástupem do letadla podstoupit přísnou kontrolu.

18.7.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Juraj Chmiel
3

Velvyslanec Chmiel vysoudil přes dvě stě tisíc korun. Stíhán byl neprávem

Ponorka A.R.A. San Juan
AKTUALIZOVÁNO
1 4

Bouchání do stěny. Námořnictvo možná zachytilo ztracenou ponorku

Mají se stavět mešity? Kandidáti odpovídali na 30 otázek ANO/NE, podívejte se

/VIDEO/ Víte, kdo má zbrojní průkaz, kdo podporuje stavbu mešit v Česku nebo který uchazeč o Hrad chce přijmout euro? Celkem na 30 otázek odpovídali prezidentští kandidáti Jiří Drahoš, Marek Hilšer, Michal Horáček, Vratislav Kulhánek, Jiří Hynek a Mirek Topolánek při cestě prezidentským vlakem. Prohlédněte si galerii, jak se vyjádřili k jednotlivým tématům.

Nová Sněmovna odstartovala: Poslanci se hádali o imunitní výbor

Zákonodárci vzešlí z říjnových voleb dnes složili slib a poprvé zasedli do poslaneckých lavic. Hladký průběh jednání se ale zadrhl na návrhu počtu členů mandátového a imunitního výboru (MIV).  

Blázni, nebo hrdinové? Názory mladých Japonců na piloty kamikaze se různí

Za druhé světové války tisíce japonských dobrovolníků narukovaly k pilotům kamikaze. Ti se pak s letadly plnými výbušnin vrhali střemhlav na spojenecké lodě. Současná anketa britské stanice BBC ukazuje, že díky vlivu nacionalistů se sebevražední letci v očích nové generace opět stávají hrdiny.

Opravdu nejde o vtip: londýnské autobusy by mohly jezdit na kávu

Americká stanice CNN přišla se zdánlivě úsměvnou zprávou. Známé dvoupatrové autobusy v Londýně možná už brzy budou jezdit na nové biopalivo, jehož základní složkou je kávový olej.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT