Pečlivé hospodyňky mají vyhráno. Odborníci z londýnské University College zjistili, že jim stačí pouhých 20 minut uklízení a nemusejí se bát špatné nálady či dokonce depresí. Ovšem pozor! Musí to být uklízení jak se patří.

Utírání prachu ze suvenýrů na nočním stolku se nepočítá. Dobré psychické zdraví zajistí alespoň 20 minut vysávání, vytírání, zametání nebo mytí oken. Průzkum londýnské univerzity na 20 000 lidech prokázal, že čím usilovnější a častější uklízení je, tím větší pozitivní efekt na lidskou psychiku má.

Neplatí to samozřejmě jen pro uklízení. Pro udržení dobré psychické kondice je důležitý dostatečně dlouho trvající pohyb, při kterém se člověk zadýchá. Vědci spočítali, že sportování alespoň jedenkrát týdně snižuje riziko stresu a úzkosti o 33 procent a uklízení až o 20 procent.

Podle vědců je to proto, že pohybová aktivita omezuje výskyt rizikových faktorů deprese: záněty, srdeční problémy a potíže se zpracováním cukrů. „Řada předchozích studií naznačovala vztah mezi psychickým zdravím a cvičením, ale až nyní jsme byli schopni kvantifikovat množství pohybové aktivity, které už má nějaký vliv na psychiku,“ vysvětlil Mark Hamer z londýnské University College. Ovšem jestli je nedostatek pohybu příčinou, nebo důsledkem deprese, vědci ještě nevědí. „Je to jako rozhodovat, jestli bylo první vejce, nebo slepice,“ podotkl Mark Hamer.

„Studie ukazuje lidem trpícím psychickými problémy, že stačí drobná změna životního stylu, aby se cítili lépe,“ ocenil výsledky výzkumu Richard Colwill, mluvčí britské nadace pro dušení zdraví Sane. „Ukazuje se, že mozek se chová podobně jako srdce a plíce a že i trocha pravidelného cvičení může snižovat psychické napětí.“ Věk přitom podle Marka Hamera nehraje žádnou roli. Každý, na koho doléhá stres a úzkost, by se měl v první řadě začít pohybovat, radí vědci. Začít může třeba vytíráním schodů.