Na projekt nechal zatím vyčlenit přibližně 50 miliónů dolarů a zároveň celý vývoj přesune na území Evropské unie, kde vytvoří asi 10 tisíc pracovních pozic.

Virtuální a rozšířená realita tu je s námi již nějakou dobu a její využití je převážně ve videoherním průmyslu. To se ale může stát minulostí a VR a AR funkce by se mohly dále rozšířit i na každodenní užívání internetu. Minimálně tomu věří Facebook a její CEO Mark Zuckerberg, který chce přetvořit Facebook na tzv. metaverse.

Co je to metaverse?

Jedná se o kolektivní 3D kyberprostor, ve kterém jsou lidé schopní vzájemně interagovat na analogicky srovnatelné úrovni s reálným prostředím. V zásadě se pak jedná o označení budoucí formy celého internetu, kterého je člověk díky počítačovému hardwaru přímou součástí. Zároveň ale celý pojem nelze zmenšit na pouhou online účast ve virtuálním světě za pomocí VR headsetů, protože to je jenom jednou z částí celého konceptu.

Metaverse v sobě kombinuje několik elementů vytvářejících naprostou autentičnost s reálným světem, a tedy fungování ve virtuálním ekosystému umožňující například volný pohyb, platební transakce, různou formu herního zážitku nebo pořádaní konferencí. Konkrétní uživatel je pak v prostoru zobrazován vytvořeným 3D avatarem. Název metaverse vznikl z řecké předpony „meta“, znamenající „přesah“ a „verse“ odkazující na latinské „universum“, tedy „vesmír.

S touto myšlenkou sdíleného kyberprostoru přišlo již několik autorů v době, kdy se skutečně ještě dala zařadit mezi bláznivé teorie science fiction. Na podobném konceptu je vystavěn například filmový Matrix a samotné pojmenování „metaverse“ poprvé užil v roce 1992 spisovatel Neal Stephenson ve svém románu Sníh.

Facebook postupuje pomalu, ale jistě

Už v roce 2014 koupil Facebook firmu na výrobu VR headsetů Oculus a v roce 2018 ji začlenil do své struktury jako novou technologickou divizi. Zuckerberg pak letos v srpnu oznámil vznik virtuálního a interaktivního prostoru Horizon Workrooms, ve kterém v kompatibilitě s headsetem Oculus Quest 2 můžete ve virtuálním 3D prostředí pořádat pracovní meetingy, či diskutovat s přáteli.

Horizon Workrooms tak má nahradit reálnou formu meetingu bez ohledu na fyzickou vzdálenost mezi členy, jelikož komunikace by měla být přirozenější než běžný videohovor. Zároveň aplikace umožňuje naskenovat reálné prostředí a částečně jej přenést do virtuálního světa. Ostatní uživatelé jsou pak zobrazování za pomocí avatarů, které si každý může personalizovat dle svého uvážení.

Zuckerbergovy ambice jsou ovšem mnohem větší a namísto pouhé facebookové komunikace by rád reformoval celou sociální síť. „Fakticky přejdeme od toho, aby nás lidé primárně viděli jako sociální síť na to, aby nás viděli jako metaverse společnost.“, řekl v rozhovoru pro The Verge.

Zároveň si ale také uvědomuje dnešní nedostatky nošení VR headsetů, které jsou silně nepohodlné a zároveň globálně nerozšířené a upozorňuje na to, že se jedná o myšlenku, která musí projít ještě dlouhým vývojem.

„Žádná konkrétní společnost nebude vlastnit a ovládat metaverse. Stejně jako u internetu, klíčovým prvkem bude jeho otevřenost a efektivní spolupráce. Přivést toto k životu bude chtít spolupráci a kooperaci napříč společnostmi, vývojáři, kreativci a zákonodárci. Pro Facebook to také bude znamenat pokračovat v investicích do produktu a technologických talentů, stejně jako jeho růst napříč obchodní sférou.“, píše Facebook ve svém oficiálním vyjádření.

Investice do Evropské unie pro Facebook nabízí mnohé výhody. Například přístup ke špičkovým světovým univerzitám a možnost tak nalákat na pracovní pozice jedny z nejlepších technických talentů. Zároveň si tím otevírá dveře k obrovskému komunitnímu trhu. Předpokládá se, že největší důraz na vytváření pracovních pozic bude dávat ve státech jako jsou Německo, Francie, Irsko, Španělsko, Itálie, Polsko a Nizozemsko.

Autor: Jan Bartošík