Na konci října se Microsoft stal oficiálně nejhodnotnější společností na světě a jeho celková hodnota byla vypočítána na necelých 2.5 biliónu dolarů (přibližně 55 biliónů korun). Přeskočil tak Apple, který přišel o prvenství po ohlášení nedostatečného výdělku za poslední kvartál. O prvenství se Microsoft pokusí připravit také Metu, a to na poli technologie metaversu.

Holografická technologie i 3D Microsoft Teams

Už v březnu tohoto roku představil Microsoft platformu Mesh, která si klade za cíl spojit virtuální svět se světem reálným. Za pomocí kompatibilních VR headsetů, hlavně pak setu HoloLens 2, vytvoří prostor, ve kterém lze vidět, sdílet a zpracovávat 3D obsah. Jednotliví členové jsou v prostoru zobrazování za pomocí svého vlastního holografického odrazu nebo personalizovaného avataru. Uživatelé pak mohou v prostoru operovat s virtuálními 3D modely předmětů, otáčet jimi, měnit jejich velikost, či je dle libosti posouvat.

„Scénáře pro tuto technologii zprvu cílily na lidi pracující se všemožnými skutečnými 3D modely předmětů od kol a špičkového nábytku po nové letecké motory a sportovní stadiony. Tyto Mesh technologie pohlcující prostory umožňují designerům a inženýrům, studentům a učitelům spolupracovat a zlepšovat se bez ohledu na fyzickou přítomnost. Odborníci mohou dohlížet na plány budované továrny. Studenti se mohou učit, jak postavit elektrické auto nebo operovat člověka,“ píše Microsoft ve svém oficiálním prohlášení.

Zdroj: Youtube
 

Celý projekt, který byl až do nedávna pouhou vizí se stane v první polovině roku 2022 skutečností. Namísto dílen a ateliérů se ovšem bude využívat hlavně v kancelářském a edukativním prostředí a celý projekt se bude zkoušet v rámci aplikace Microsoft Teams.

Avatara pak bude možnost aktivovat namísto své vlastní podoby i v klasické 2D verzi bez nutnosti využití VR setu a měl by umět například měnit výraz tváře podle samotné intonace hlasu.

Cílem je pak vytvořit co nejbližší imitaci reálné schůzky i bez uživatelovi fyzické účasti na ní. Jedná se o analogicky velice podobný počin jako je Horizon Workrooms od společnosti Meta a je tak zcela evidentní, že nová podoba Microsoft Teams chce být jejich největším konkurentem na poli sdíleného virtuálního 3D prostoru.

Zdroj: Youtube
 

V budoucnu by se měly dočkat metaverse podoby také videohry

Využívání virtuální a rozšířené reality v herním průmyslu není žádnou novinkou, přesto Microsoft v tomto směru plánuje celý koncept interaktivity posunout na novou úroveň.

Jednou z divizí Microsoftu je totiž také videoherní vydavatelství Xbox Game Studios, které je vedle Sony jedním z nejvýznamnějších světových vydavatelů videoher. Hned poté, co byla ohlášen metaverse pro Microsoft Team, přiznal CEO Satya Nadella, že v budoucnu se bude společnost soustředit také na aplikaci metaversu na konzolích Xbox.

„Můžete od nás určitě očekávat, že budeme pracovat na videohrách. Vezmete-li si Halo jako hru, jedná se o metaverse. Minecraft je metaverse a stejně tak i Flight Simulator. V jistém slova smyslu, jsou tyto hry dneska ve 2D a otázkou je, zda-li je lze předělat do úplné 3D podoby. A naše plány takové rozhodně jsou,“ řekl Nadella pro Bloomberg TV.

Autor: Jan Bartošík