TÉMA

Recenze alb, knih, představení, koncertů i výstav

Deník hodnotí umělecké výkony ve všech žánrech.

Alternativní Olomouc a Kaziměsti

Debutující český autor se pustil do náročného žánru městské fantasy. A rozhodně uspěl.

Krysař je sám o sobě démonický. A stále má co říct

Do stejné řeky se vstupovat nemá, říká se. Výjimka ale, jak známo, potvrzuje pravidlo – v tomto případě je jí muzikál Krysař, který přivedla režisérka Mirjam Landa opakovaně na jeviště, konkrétně pražského Divadla Kalich (premiéra se uskutečnila 8. září).

Joe je zábavnou podívanou hlavně díky hudebním číslům

Pardubice - Hlavní roli kovboje a milovníka Kolaloky ztvárnil na Kunětické hoře Josef Pejchal.

Těžká Barbora: komedie marnotratně lehká

Brno /RECENZE/ – V režii Stana Slováka a na Činoherní scéně Městského divadla Brno odstartovává Těžká Barbora v natolik rychlém odvazu, že snad divák nestačí plně vnímat dějové souvislosti. A tak alespoň bere zavděk jednotlivými vtipnými replikami, které lechtají jeho bránici. Snadný cíl? Vzhledem k termínu druhé premiéry, který připadl na silvestra, se nelze takovému terči dvakrát divit.

Vánoční svátek prožívali v Bruntále metalem

Bruntál – Slovenští Dementor, brněnští Fatality a opavští Apathy Again byli v pátek 26. prosince hvězdami posledního letošního dílu metalových Prometalfestů v bruntálském okrese.

Mostecký pěvecký sbor SMoG ukončil turné, zpíval i v centru Prahy

Most - Pěvecký sbor SMoG mosteckého gymnázia ukončil prosincové turné. Zpíval v Mostě, Německu i v Praze. Nyní bilancuje.

Koncert skupiny Nezmaři zahájil zimní festival na zámku v Telči

Telč – Koncertem českobudějovické skupiny Nezmaři dnes v konírně státního zámku v Telči začal 21. ročník hudebního festivalu Vánoční prázdniny v Telči. Návštěvníci uslyší také písničkáře Jaroslava Samsona Lenka s Radimem Zenklem a skupiny Žalman a spol., Jarret a Disneyband. Vedle koncertů jsou tradiční součástí výlety do okolí města.

Mostecké Zpívání v dešti byl šťastný výběr

Most -  Stalo se téměř tradicí, že poslední premiéra roku patří v činohře Městského divadla v Mostě muzikálu. Tentokrát dramaturgie sáhla po jednom z nejslavnějších, a to jevištní adaptaci nestárnoucí filmové klasiky Zpívání v dešti. Premiérové ovace ve stoje ukázaly, že to byl šťastný výběr.

Irští U2 překvapili vydáním nového alba

Washington - Irská rocková kapela U2 překvapivě vydává nové album. Písně dala okamžitě k dispozici zdarma na službě iTunes. Frontman jedné z nejpopulárnějších rockových skupin všech dob Bono dnes novinu oznámil po boku šéfa firmy Apple Tima Cooka, informovala dnes agentura AFP.

Premiéra Tisíce a jedné noci? Chyběly nápady, švih a tempo

Opava /RECENZE/ - Dramaturgie Slezského divadla sáhla po vyhlášeném operetním skladateli, ale z jeho pokladnice to nejlepší dílko zřejmě nevytáhla. Pohádka Tisíc a jedna noc se týká střetu Evropy s Orientem, o který ale zase až tak nešlo.

EXKLUZIVNĚ

Miroslav Šašek kreslil mlékaře, psí hřbitov i bagety dlouhé jako hůl

Jižní Čechy /RECENZE, FOTOGALERIE/ - Dvě knihy od světoběžníka a redaktora Svobodné Evropy vydalo nakladatelství Baobab: průvodce slavnými městy s názvem To je Paříž a To je Londýn.

EXKLUZIVNĚ

Foglarovskou trilogii Velinský, čili Kapitán Kid zakončil přímo excelentně

Ústí nad Labem /RECENZE/  - Poslední tajemství Jana T. vyšlo pro velký zájem opět po deseti letech. Už nebylo k sehnání…  Jaroslav Velinský (19322012), autor známý hlavně mezi trampským publikem jako Kapitán Kid, byl písničkář, hudebník, spisovatel a navíc „foglarovec". Jako spisovatel debutoval již v roce 1969 zdařilým sci-fi románem Zápisky z Garthu.

EXKLUZIVNĚ

Album Bílé místo vrací radost z hlasu zpěvačky, která záhadně zmizela

Jižní Čechy /RECENZE, VIDEO/ - Pocta Pavlíně Braunové je nová deska, kterou vydalo nakladatelství Galén. Přináší 15 písniček zpěvačky Minnesengrů, které kdysi natočil a v archivu opatroval zvukař Jan Friedl… Traduje se, že ji v 80. letech milovala polovina známých folkařů včetně Vlasty Redla. Krom jiného byla spolehlivá, a proto když 6. srpna 1988 nedorazila na sraz Minnesengrů do Českých Budějovic, s nimiž měla jet na koncert k Lipnu, bylo to 'zlověstné', jak píše Jiří Černý.

Platonov v HaDivadle znechucuje, děsí i vzrušuje

Brno /RECENZE/ - Nejnovější inscenace brněnského HaDivadla Sežereš sám sebe (Platonov) se povedla – zůstala věrná Čechovově typické nedějovosti… Po apokalyptické sezoně přichází do HaDivadla Hrdinové a (jejich) Monstra. Už po zhlédnutí první inscenace z nového dramatického cyklu je jasné, že diváci si ani tentokrát nevydechnou. S Platonovem, výraznou osobností dnešní vyprázdněné nevýraznosti, vplula na známou experimentální scénu těžká mlha rezignace.

To nejlepší od Minnesengrů je velká radost a nostalgie

Jižní Čechy /RECENZE, VIDEO/ - Nové dvojalbum 45 ke 45 jihočeské legendy je reprezentativní kolekcí. To, co dělá z jejich písniček neopakovatelnou záležitost, je zpěv… Dvacet dva let byli českobudějovičtí Minnesengři v nejrůznějších podobách zásadní součástí jihočeské folkové scény. Ještě o rok delší čas už běží od chvíle, kdy v roce 1990 zaklapli kytarové futrály naposledy.

Glazarové Advent v Budějovicích: Tichá a silná je bolest beskydských hor

České Budějovice /RECENZE, FOTOGALERIE/ - Hrou Advent se Jihočeské divadlo vrací na moravskou dědinu. Režisér Martin Františák vyhmátl nadčasové konflikty… Scéna je přetažená jemným plátnem, za ním se rýsují postavy. Ozývá se zoufalé volání jména ztraceného chlapce. Pak i zpěv. Začíná Advent.

Brněnský Wagnerův Bludný Holanďan je dramatem nadosobní povinnosti

Brno /RECENZE/ – Národní divadlo Brno oslavilo dvousté výročí narození Giuseppe Verdiho Wagnerovou ranou operou Bludný Holanďan, která se tak na brněnské jeviště vrátila po dvaceti letech. Za překvapivě dobrou inscenací stojí spojení solidních pěveckých výkonů, soustředěné hry orchestru a promyšlené režijní a vizuální koncepce.

Autistický génius našel vraha i matku: aktuální světový divadelní trhák v Brně

Brno /RECENZE/ - Městské divadlo Brno uvedlo rok po světové premiéře hru Podivný případ se psem. Jako autistický patnáctiletý génius září Vojtěch Blahuta. Rozumí uspořádání molekul ve vesmíru, zná všechna prvočísla a hravě spočítá jakýkoli matematický příklad. V každodenním životě je ale ztracený, nesnáší dotyky a neumí projevovat city…

Divadelní Jméno růže svádí s knihou a filmem od počátku nerovný boj

Pardubice /RECENZE, FOTOGALERIE/ - V hlavních rolích nové inscenace se představil Jiří Kalužný jako Vilém z Baskervillu a Petr Borovec v roli Adsona z Melku… Mysteriózní detektivka Jméno růže měla v sobotu premiéru ve Východočeském divadle Pardubice (VČD). Slavný román italského univerzitního profesora, sémiologa a spisovatele Umberta Eca proslavilo také filmové zpracování Jeana-Jacquese Annauda s Seanem Connerym v hlavní roli.

Jihočeská komorní filharmonie: Až příliš vděčné tituly a strhující Grieg

České Budějovice /RECENZE, FOTOGALERIE/ - Program dalšího abonentního koncertu Jihočeské komorní filharmonie Pozdravy ze severu v úvodu podbízivě a ustrašeně sliboval „posluchačsky vděčné tituly“. Skladby z první části čtvrtečního večera, s výjimkou svérázného modernisty i tradicionalisty Arva Pärta, byly vděčné možná až moc. Opravdu vydatný hudební zážitek přinesla až druhá část s klavírním koncertem Edvarda Griega.

Třetí album rozhlasových večerníčků: Kapr Jakub řeší peníze a dělá reklamu

Jižní Čechy /RECENZE/ - Třetí díl jihočeských večerníčků zdobí smutný čert. Některé pohádky pobaví spíš dospělé, Václav Vydra je jistota… Hlavní dojem: Kapr Jakub zvážněl. Řeší se stavění domu, peníze i pomsta. Ve třech příbězích  smutní čert, švitoří skřítci, promluví bůh, pár kouzel a to je z nadpřirozena vše.

Dan Bárta s filharmonií? Tak vypadá požitek z ryzího muzikanství

Pardubice /RECENZE/ - Komorní filharmonie Pardubice každým rokem ukazuje, že dokáže připravit vynikající programy, které osloví příznivce všech žánrů i věkových kategorií. Kromě svých předplatitelských řad koncertů vážné hudby nabízí v samostatném cyklu s názvem Máme hosty pestrý koktejl pozoruhodných projektů, k nimž vždy přizve někoho z výrazných osobností hudebního života, a nutno říci, že zatím velmi úspěšně.

Rabín a spisovatel Karol Sidon vstoupil do mrazivých bran času

Tábor /RECENZE/ - Karol Sidon představil v Táboře na festivalu Tabook novou knihu, v níž medituje nad životem. Vážně i s humorem. Texty, které nyní vyšly jako Brány mrazu a jiné prózy, psal před 35 lety… K hledání vlastních kořenů se dříve či později odhodlají mnozí
z nás. Co vlastně hledáme? Popisná čísla již neexistujících chalup? Místo, odkud přišli naši předci? Procházíme matriky, toužíme sestavit rozvětvený rodinný strom. Je to móda? Časově náročný koníček? Chceme pochopit, kdo jsme? Cestovat za rodinnou historií a odpovědí na poslední otázku se dá i jinak, jak ukazují Brány mrazu a jiné prózy Karola Sidona.

Plzeňský muzikál Polibek Pavoučí ženy je divadelní událostí roku

Plzeň /RECENZE/ - Plzeňské uvedení slavného muzikálu by Divadlu Josefa Kajetána Tyla mělo přinést Ceny Thálie… Napínavý, dramatický, strhující – takový je americký muzikál Polibek pavoučí ženy (Kiss of the Spider Woman), který v sobotu 30. listopadu uvedl muzikálový soubor Divadla J. K. Tyla v Plzni v české premiéře. Přestože se celý děj odehrává za zdmi věznice a má jistý politický přídech, neměla by tato skutečnost diváky od cesty do Komorního divadla odradit.

Funkeho výstava v Moravské galerii zúročuje, co zůstalo skryto

Brno /RECENZE/ - Po dlouhých sedmnácti letech připomíná Moravská galerie v Brně různorodou tvorbu Jaromíra Funkeho a jeho úctu k čistotě fotografie… Zátiší, krajiny, akty, momentky. Obsáhnout mnohé, a přesto vypointovat nejpozoruhodnější se daří nové výstavě Moravské galerie v Brně. Pod názvem Jaromír Funke Mezi konstrukcí a emocí čeká návštěvníky pomyslné putování různorodou tvorbou jednoho z nejvýznamnějších českých fotografů první poloviny 20. století.

Výstava Davida Michalka a Miloše Šejna v Galerii města Ostravy se vydařila

Ostrava /RECENZE, FOTOGALERIE/ - Slow Dancing & Figure Studies a Vznášení a padání Davida Michalka a Miloše Šejna v Gongu… Společným jmenovatelem výstavy David Michalek: Slow Dancing & Figure Studies / Miloš Šejn: Vznášení a padání je lidské tělo coby námět silně rezonující právě v bývalém industriálním prostředí Dolních Vítkovic. Jedná se o premiérovou výstavu Galerie města Ostravy. Díla obou autorů, které jsou ke zhlédnutí ve dvoraně a hlavním výstavním sále Multifunkční auly Gong, představují dva svébytné přístupy.

Z nové desky populární plzeňské kapely Kníry srší vtip a nadsázka

Plzeň /RECENZE, FOTOGALERIE, VIDEO/ – S novou deskou nazvanou Knír v duši na sebe upozorňuje plzeňská kapela Kníry. Křtí ji v pátek 29. listopadu v Divadle pod lampou a na pomoc si bere hokejistu Ryana Hollwega. Parta složená kolem několika bývalých členů kapely Tleskač na novinku připravila šestnáctku skladeb, které žánrově popisují jako moustache rock´n´roll.

Brněnská inscenace Veselka je únavnou všehochutí uvnitř tělocvičny

Brno /RECENZE, FOTOGALERIE/ – Inscenaci Veselka v režii Břetislava Rychlíka chybí jasný dramaturgický přístup, nastudování trpí také tím, že se snaží zachovat vše… Já tomu nerozumím, zašeptal divák v hledišti Mahenova divadla, kde se právě hrála nová inscenace Veselka od Stanislawa Wyspiańského. Jeho posmutnělý výrok mluví za vše. Veselce brněnského národního divadla v režii Břetislava Rychlíka se nedaří ani pobavit, ani poučit, ani povznést.

EXKLUZIVNĚ

Místy rozpačitý Kraus, opět vítězící Gott. Slavičí večer byl ale zábavný

Praha /RECENZE/ – Loni kohout svíraný v podpaží rozzlobeného Daniela Landy, stěžujícího si na poměry ve společnosti i v hudební branži. Letos to byli pro změnu francouzské husokachny, cvičené prase a Petr Čtvrtníček s holým zadkem, kteří se promenovali po jevišti Státní opery v Praze, kde se v sobotu uskutečnilo slavnostní vyhlášení výsledků 48. ročníku ankety Český slavík Mattoni 2013.

Detektivní román Na kopci: Šumava po seversku

Šumava /RECENZE/ - Jiří Březina zabodoval s literární prvotinou, detektivním románem Na kopci, zasazeným z velké části na Šumavu. Vznikla díky sázce, první náklad je prodaný a v knihkupectvích je již dotisk… Devítileté Marii se zjevil na šumavském kopci Svatý Tomáš anděl: Zvedá se strašlivý vichr, celý altán se otřásá pod jeho poryvy. Všechno to trvá jen okamžik a zároveň celou věčnost.

>