Ti se tak nechtěně stávají, podobně jako třeba nedobrovolní kuřáci, pasivními příjemci mnoha nepříznivých vlivů dopravní mašinerie.

Dostat lidi do tramvají a autobusů

A pak jsou tu další okolnosti, nad nimiž nejspíš ani nepřemýšlíme. Dopravní nehody, při nichž umírají lidé, už bereme jako běžnou součást dne. Stejně jako změnu životního stylu, kdy zpohodlníme a vozíme se na místa, kam jsme za mladých let jezdili na kole, ale ještě častěji jsme tam chodili pěšky.

Místo benzinu proudí do některých autobusů brněnského dopravního podniku stlačený zemní plyn.
O víkendu jezdí dieselem. Dopravní podniky šetří kvůli cenám zemního plynu

Podle údajů spolku Arnika činí doprava téměř pětinu z celkové uhlíkové stopy průměrného Pražana, přičemž dvě třetiny z tohoto podílu má na svědomí ježdění autem. Ale jsou tu i lepší zprávy. Nedávný průzkum v Olomouci odhalil, že poměr využití automobilu proti ostatním druhům dopravy vychází 34:66.

Co pomůže k udržitelné dopravěZdroj: DENÍK

„To je v evropském kontextu velmi dobrý výsledek. Každá domácnost vlastní v průměru téměř dvě jízdní kola. A nepotvrdilo se, že každá domácnost má k dispozici dvě a více aut. Takových domácností je v Olomouci pouze dvanáct procent,“ řekl olomoucký primátor Miroslav Žbánek.

Doprava nám zpříjemňuje život, šetří čas. Česká města se snaží dostat lidi do tramvají, autobusů a trolejbusů s nízkými emisemi škodlivin, tvoří plány mobility. Zaměstnavatelé se snaží koordinovat cestování za prací, vybízejí ke sdílení vozidel. Vznikají další a další cyklotrasy, které mají minimalizovat vliv „výfukové“ dopravy.

Nejen drahá paliva, ale zdražování obecně. To vede Čechy ke zvýšenému zájmu o elektrokola.
Češi šetří za benzin. Místo automobilů sedají na elektrokola

Fungování sdílených cest si pochvalují například v dukovanské elektrárně.

„Parkovací místa vyhrazená pro auta obsazená dvěma a více spolucestujícími bývají často úplně vytížená a do konceptu se zapojuje stále víc zaměstnanců i dodavatelů. Díky tomuto konceptu snižujeme dopravní zátěž v okolí elektrárny, ale přínosné je to i pro zaměstnance, jsou flexibilnější a mohou i něco ušetřit,“ komentoval zavedení novinky ředitel Jaderné elektrárny Dukovany Roman Havlín.

Jak přesvědčit lidi?

Jakým způsobem lze mezi zaměstnavateli šířit osvětu a snažit se tak o lepší podmínky k životu na planetě?

„Máme na výběr z mnoha možností. Tou nejzákladnější je přesvědčit zaměstnance ke změně jich zvyků. Využít se k tomu dají letáky na pracovišti, tištěné nebo elektronické zpravodaje, speciální webové stránky a další možnosti,“ popisuje, jak prosazovat udržitelnost česká environmentální nadace, která je aktivní v oblasti ochrany životního prostředí lidí a péče o trvale udržitelný rozvoj.

Také brněnské autobusy pojedou na vodík 

Pro moravské Brno je v udržitelnosti inspirací německý Berlín. Na začátku roku představitelé Brna oznámili, že autobusy tamní městské hromadné dopravy bude pohánět zelený vodík z brněnských tepláren Projekt se má stát prvním naplněním memoranda na využití vodíku uzavřeného loni na podzim v Brně.

V teplárnách už pracují na studii proveditelnosti umístění hydrolyzéru a plnící stanice v jejich maloměřickém areálu. Přímo v něm nebo v těsném sousedství má vzniknout i plnička pro vozy hromadné dopravy.

V Berlíně, ale také třeba v Karlsruhe už první autobusy na vodík zajišťují kyvadlovou dopravu. Zároveň tam mají zkušenosti s budováním vodíkových čerpacích stanic pro osobní i nákladní vozy a autobusy.

„Zahájili jsme tržní konzultace na dodávky dostupných technologií,“ informoval vedoucí projektu Jiří Šamánek z Tepláren Brno.

Už při podepisování memoranda brněnská primátorka Markéta Vaňková věřila, že Brno má šanci stát se lídrem ve využití vodíku. „Zahájení konkrétních kroků na projektech a příprava jejich postupného uskutečnění jsou dokladem, že tato cesta k nízkoemisní budoucnosti města postavená na udržitelnosti dostává reálné obrysy,“ prohlásila Vaňková.

Spolupráce na praktickém využití vodíku dostane i akademickou rovinu. Pod vedením brněnské techniky vznikne Evropský institut pro výzkum vodíku a nových technologií. Klade si za cíl zrychlit výzkumné aktivity související s využitím vodíku jako nosiče energie.

Brno není jediným městem v ČR, které koketuje s vodíkovým pohonem v městské dopravě. Stejný trend jako první oznámili v Ostravě, kde by se první autobusy na vodík měly objevit v roce 2023. Připojilo se Ústí nad Labem, kde již také znají vítěze tendru na dodavatele autobusu za téměř 16 milionů korun. Pozadu nezůstává ani Praha.