Podle nedávné studie poradenské společnosti PwC by za pět let mělo ve světě jezdit zhruba 57 milionů hybridních a elektrických aut, což je téměř trojnásobek proti současným zhruba 21 milionům. Takový je předpokládaný stav na konci letošního roku.

„Nejrychleji se bude zvyšovat počet čistě elektrických aut, kterých by letos mohlo být přes šest milionů a na konci roku 2027 asi čtyřikrát tolik. Téměř tak doženou hybridy, které se za pět let posunou z letošních 12 na 30 milionů,“ říkají výsledky studie.

Loni se na nejvyspělejších světových trzích zvýšil prodej aut s elektrickým nebo hybridním motorem o 78 procent na 10,5 milionu. Téměř polovinu z nich už tvořila čistě elektrická auta. Na celkovém prodeji se tak loni elektrická a hybridní vozidla podílela 19 procenty.

Ilustrační foto
Doprava silně zatěžuje Zemi. Kdo dnes chodí pěšky do práce?

„Největším tahounem zájmu o elektroauta zůstává Čína, kde se prodají téměř dvě třetiny všech čistě elektrických aut. Právě čínské automobilky se do elektromobility pustily ve velkém a už jasně deklarovaly, že se vydají dobýt i evropský trh,“ vysvětlil expert PwC na automobilový průmysl Pavel Štefek.

První velké země se ovšem rozhodly omezit státní dotace na elektromobilitu. Ve Velké Británii nově dosahuje maximální podpora 1500 liber (asi 43 800 Kč), zatímco před rokem to byl dvojnásobek. Švýcarský kanton Valais pak zcela zastavil dotace na nákup plug-in hybridů, podle tamních úředníků není efekt snižování emisí u tohoto typu vozidel dostatečný.

Zdroj: DENÍK

Německo zatím pokračuje ve stávající podpoře, ale už oznámilo, že zpřísní podmínky jejího poskytování a že zároveň omezí dotace na budování domácích dobíjecích stanic.

Česká vláda stále hodlá elektromobilitu podporovat, zatím ale pouze ve firemním sektoru a pro živnostníky. Stát na podporu na letošní rok dosud vyčlenil téměř miliardu korun, kterou by podpořil asi 4500 nově prodaných elektromobilů.

Český trh totiž stále výrazně zaostává. Loni se na něm prodalo jen 2600 čistě elektrických aut, což je na celkovém prodeji zhruba jednoprocentní podíl. Meziročně se prodej dokonce o pětinu snížil.

Rozmach elektromobility s sebou přináší i další souvislosti. Nejvýraznější je budování dobíjecích stanic, na něž se rovněž zaměřuje dotační politika. Pozornost se upírá k české síti veřejných dobíječek, jejichž počet se do roku 2030 odhaduje na zhruba padesát tisíc.

Jednorázové plasty - Ilustrační foto
Zálohování PET lahví vs. recyklace. Malí obchodníci se vzepřeli velkým nápojářům

Počítá se hlavně s tím, že lidé budou svá vozidla dobíjet doma či v práci, takže zásadní bude rozšíření v rodinných domech a kancelářských objektech. Podle některých odborníků by to mohlo částečně prodražit výstavbu nových nemovitostí.

„Pokud se potvrdí všechna opatření, o kterých se mluví, například širší parkovací místa až o jeden metr, nutnost zesílených stropů a podlah, hasicí vany a další technická specifika, potom cena jednoho parkovacího místa může narůst i o více než 800 tisíc korun,“ řekl ředitel Asociace developerů Tomáš Kadeřábek.

Podle organizací prosazujících rozšíření elektromobilů se ale stavebníkům včasné vybudování nabíjecích stanic vyplatí.

„Elektromobilita je zde, časem u nás bude mnohem více takových vozidel,“ řekl předseda Asociace pro elektromobilitu Jaromír Vegr.