Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Taxi 4 veze jen majora Maisnera a rozpaky

Komedie o automobilových honičkách bez automobilových honiček?

17.4.2007
SDÍLEJ:

Taxi 4Foto: SPI Film

Recenze - Legrace musí být. Při sledování čtvrtého dílu Taxi se ale nabízí skoro až kacířská otázka: proč vlastně?

Francouzský film má zvláštní a silnou tradici automobilových filmů. Co by to bylo za francouzskou komedii, ve které by splašený renault neprolétl stánkem se zeleninou! Stejně tak četnická série přiklepla francouzské kinematografii patent na komedie o policajtech. Bylo otázkou času, než se objeví někdo, kdo tyto výsostné francouzské filmové znaky spojí do našlapané komedie.

Koncept série Taxi v sobě tyto tradice kombinuje a nabízí tak v podstatě neprůstřelnou sázku na jistotu v podobě diváckého úspěchu. A kdo jiný by se do toho měl pustit než Luc Besson, jedna nejkontroverznějších postav současné evropské kinematografie,?

Muž, který jednou rukou píše scénáře pro více či méně slaboduché komedie mejmasovější spotřeby (Polibek draka, Wasabi nebo Sexy Pistols) a na druhou stranu má na kontě ambicózní projekty (Angel A, Pátý element, Magická hlubina) - k čemuž  si jen tak ze cviku vystřihne dětskou pohádkovou knížku a její adaptaci (Arthur a Minimojové).

První díl Taxi podle Bessonova scénáře režíroval v té době vlastně nezkušený Gérard Pirès, ale výsledkem byl zasloužený úspěch. Akce, humor, standardní zápletka, skvěle nasnímané honičky. Čistá práce.

Nicméně tradice francouzských komedií stojí kromě honiček a policajtů i na zálibě autorů série donekonečna protahovat. V tomto případě bohužel. Dvojka Taxi snesla srovnání s se svižnou jedničkou velmi těžko, třetí díl už byl jen znovu vylouhovaný a odstátý čaj.

Četnickou sérii chrání před příliš kritickým náhledem vyrovnanost většiny dílů a především Luis de Funés; a dnes i jemný povlak retro sentimentu. Taxi nic z toho nabídnout neumí s každým dílem kvalita klesá a veškeré charisma tu namísto Funése supluje nabušené auto.

I přesto je potud všechno více méně v pořádku. Kdyby Besson nedělal nic jiného než opakoval osvědčené, vydělával tak slušné peníze a bavil miliony adolescentů, těžko něco namítat.  Země se točí, filmy se točí, prachy se točí.

Jenže Besson z nějakého důvodu úplně přestal sázet na to, co funguje, a ve čtvrtém dílu své fanoušky už jen zlobí. Snad jako poťouchlou oplátku za to, jak mu pravověrní hodili třetí Taxi na hlavu?

Na scéně se pochopitelně opět objeví dvojka Daniel - Emilien, zase tu úřaduje neschopný komisař Gilbert, v podání Bernarda Farcyho, kterému snad jako jedinému komické charisma nechybí.

Marseillští policisté mají pohlídat nebezpečného kriminálníka, ale kvůli neschopnosti to samozřejmě nedopadne jinak než katastrofou. Řídký děj nemá smysl dál nastiňovat, už jen kvůli logickým nesmyslům, které rozumné shrnutí znemožňují.

Ale nejen proto čtvrtý díl pravděpodobně zklame i ty nejskalnější fandy, kteří byli ochotni a schopni zkousnout jemně rozředěný druhý díl i zoufale řídkou trojku. Jediné, co Taxi drželo pohromadě, byly automobilové závodění a akční přestřelky. A ouha, ani jednoho se ve čtvrtém dílu diváci příliš nedočkají!

Nedojde tu ani k pořádné honičce (všeho všudy jedna hodná toho názvu)  ani k pořádné střílečce (všeho všudy jedna hodně přitažená za vlasy) - a namísto toho se topí film ve vtípcích, které by působily omšele i v kreslené grotesce z padesátých let. Tedy v lepším případě.

V tom horším Taxi 4 připomene sérii Policejních akademií; a když je úplně nejhůř, zjevuje se v sále i duch Jaroslava Soukupa a humoru kapitána Maisnera.

Nemá smysl si cokoliv nalhávat. Nemá smysl hledat tu nějaké přesahy, od toho ostatně komedie o automobilových honičkách a hloupých policajtech nejsou. Problém nastává ve chvíli, kdy divák ostrouhá svá očekávání na kost, vypne kritické myšlení a zapne mozek na volnoběh.

I tehdy stále ještě totiž právem očekává nějaké standardy, které dělají komedie tohoto typu pořádnou zábavou. Očekává aspoň něco, ke konci už cokoliv.

Těžko se ubránit dojmu, že Besson scénář a) strašně odflákl, protože neměl víc času b) strašně odflákl, protože už úplně ztratil soudnost a kontakt s realitou a c) strašně odflákl, protože je prostě líný a ví, že mu projde (vydělá) všechno, na co sáhne. Možná od každého trochu.

Ať už to bylo jakkoliv, na světě je další zbytečný film, který stěží pobaví kohokoliv. Film, který není schopen naplnit ani ty nejpřízemnější komediální ambice - pobavit za každou cenu.

Taxi 4 (T4XI), komedie Francie, Hrají: Samy Naceri, Frederic Diefenthal, Bernard Farcy, Emma Sjoberg scénář Luc Besson, Režie: Gerard Krawczyk

17.4.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Seřizovači 24 400 Kč

Seřizovači a obsluha číslicově řízených strojů Specialista na CNC - frézování. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 24400 kč, mzda max. 26000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: . Pracoviště: Hirschmann czech s.r.o., Bobrky, č.p. 737, 755 01 Vsetín 1. Informace: Leona De La Hoz, +420 571 878 059.

Potravinářství - Pekař 25 000 Kč

Pekař Dánské pekařství Mansson přijme do svého týmu šikovného pekaře na obsluhu pecí. Nabízíme 25-30.000 Kč + benefity. Pouze noční směny, nevšední výrobu a férové jednání. Požadujeme zkušenosti s obsluhou pecí a spolehlivost.

Služby - Služby Uklízeč, uklízečka 12 200 Kč

Uklízeči a pomocníci v hotelích, administrativních, průmyslových a jiných objektech. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 12200 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo pracoviště: Praha - východ, Prvotní kontakt: tel. PO - ČT 10,00 - 12,00 na č. 607 884 101 nebo e-mailem monikasteinbachova@seznam.cz, , Doplňující informace:, Jelikož se v rámci pracovní pozice budete pohybovat mezi zákazníky, požadujeme slušné chování, příjemný a upravený vzhled a svědomitost.. Pracoviště: Aleš benda - sídlo zeleneč, Čsl. armády, č.p. 74, 250 91 Zeleneč v Čechách. Informace: Monika Steinbachová, +420 607 884 101.

Doprava a logistika - !! Flixbus příležitost !! 45 000 Kč

Flixbus Evropská jednička v autobusové dopravě -Flixbus - přijme pro svoji českou pobočku v Praze, řidiče autobusů pro prav. mezinárodní a vnitrostátní autobus. linky.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Malijský imigrant Mamoudu Gassama
6

VIDEO: Francie má nového hrdinu. Dítě visící z balkónu zachránil migrant z Mali

Ilustrační foto.
1 8

Ceny bydlení? Připomíná to situaci před krizí, varuje studie

AKTUALIZOVÁNO

Metr od nehody. V Ústí se málem srazily vlaky. Doprava na tratích je omezena

Jen necelý metr od tragédie byli cestující ranního osobního vlaku z Ústí nad Labem do Prahy. Souprava se jen těsně nesrazila s nákladním vlakem.

Lobbista Janoušek má smůlu. Soud mu zbytek trestu neprominul

Městský soud v Praze zamítl v neveřejném zasedání žádost odsouzeného Romana Janouška o prominutí zbytku trestu. Lobbista o něj žádal kvůli svému zdravotnímu stavu. Informovala o tom v pondělí Česká televize (ČT).

Slováci spustili přísnější kontrolu stočených tachometrů. Česko se jí brání

Slovensko je od minulého týdne další zemí, která zpřísnila ochranu proti stáčení tachometrů – technicky správně odometrů. Do nového systému ODO-Pass se zapisuje údaj o počtu najetých kilometrů při každé kontrole v servisu, STK nebo například zastavení policejní hlídkou. 

Hledají se chytré nápady pro auta. Škoda se po nich poohlíží i v Izraeli

/OD ZVLÁŠTNÍHO ZPRAVODAJE DENÍKU/ Představte si, že by vám vaše auto v mlze, ve tmě nebo silném dešti ukázalo třeba chodce nebo zvíře, které byste s největší pravděpodobností přehlédl. Nebo spatřil až na poslední chvíli. Postaral by se o to senzor, který vidí to, co běžná kamera ne.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT