Recenze - Pusinky Karin Babinské se dočkaly příznivého přijetí, Bestiář Ireny Pavláskové si naopak vysloužil recenze téměř bezvýhradně záporné. Teď přichází další film české režisérky - Tajnosti Alice Nellis.

A navzdory stupiditě toho označení je to zase ženský film, jen se od mladých hrdinek odpoutává ke starším a od komedie k temnějším tónům. Zatímco jeho producent Jan Svěrák Vratnými lahvemi do kin přitáhl důchodce, není vyloučeno, že Tajnosti zabodují u další opomíjené skupiny - žen středního věku.

Jejich spřízněnou hrdinkou by mohla být překladatelka Julie žijící v poněkud vyprahlém manželství s Richardem. Má dospívající dceru Cecílii, nový byt, spokojeného milence - a pak už nic.

Jednoho dne se proti té monotónnosti vzbouří a zkusí si v životě trochu uklidit. Impulsem je smrt oblíbené zpěvačky Niny Simone; její hudba spolu s písněmi Buty film doprovází. Julie se vydá koupit piano a iracionální rozhodnutí ji přivede do bazaru, kde se seznámí s jeho mladým majitelem.

Během toho jarního dne se setká i s milencem Karlem, afektovanou kamarádkou Denisou, zájemci o její starý byt, gynekologem i obskurní mystičkou a dozví se nepěkné věci o svém manželovi i o sobě. Přesto nakonec možná dospěje k piánu a zase i k sobě samé…

Už v předchozích filmech Ene bene a Výlet byla Alice Nellis nejsilnější při sledování žabomyších rodinných a partnerských rozmíšek. Daří se jí v momentech, kdy se drží při zemi. Stejné je to i tentokrát, hned v úvodu vtipně a ve zkratce vystihne únavu manželství čtyřminutovým vymezením pohlavního styku.

Skvělé jsou i epizody s realitní agentkou a párem zájemců o byt. Na malé ploše excelují jejich protagonisté Anna Šišková, Sabina Remundová i Igor Chmela. Povedla se i jedna ze závěrečných scén, kdy se Julie ocitá tváří v tvář dceři a jejím vrstevníkům.

Předností Alice Nellis bývá kromě scenáristické přípravy práce s herci. Iva Bittová v hlavní roli prakticky nesleze z plátna, a přitom je to ona, díky komu film drží pohromadě. Juliina deziluze a radikální stop dosavadním kompromisům občas může působit přepjatě a chtěně, přesto nelze Bittové v roli upřít charisma, půvab a hereckou inteligenci.

Daří se i dalším herečkám, hlavně Marthě Issové coby pubertální Cecílii. Karel Roden v roli manžela, Ivan Franěk jako milenec Karel nebo mladý Miloslav Konig působí naopak trochu jalově.

To ale nejsou hlavní problémy filmu. Jeho nejdramatičtější okamžiky se odehrávají v Juliině nitru a Nellis tu existenciální subtilnost, bloumavost bez vnější akce, tentokrát vyvažuje hodně popisnými dialogy.

Nejmíň povedené jsou poetické taneční pasáže. Kolem popelnic na Žižkově krouží bezdomovci, jindy se před hrdinčinýma očima zjeví malá baletka nebo starý šašek u kašny; existuje větší klišé? Sama Julie se pak roztančí v bazaru, kam přišla pro piano.

Namísto introspektivního "kouzla" se dostaví spíš pachuť. Tyhle scény působí nepřirozeně, vytrhávají film z cesty po pekle všednodennosti a připomínají spíš Menzelovo pábení v Anglickém králi nebo Svěrákovo ohledávání ženských nohou ve Vratných lahvích.  K těm se blíží i uhlazující melancholie, která občas ovládne plátno.

A rozpolcenost mezi touhou po niterných příbězích a na druhé straně magických momentech (i komediální nadsázkou) film stravuje. Nefunguje ani jako metafora rozdělení hrdinčina života mezi realitu a sny.

Alice Nellis stejně jako Julie musí nakonec zvolit, co si vybere: jistou (komediální) půdu nebo nové (introspektivní) obzory. Tajnosti ukázaly, že obojí skloubit nelze.

Tajnosti, ČR 2007. Scénář a režie Alice Nellis, kamera Ramunas Greičus, hrají Iva Bittová, Karel Roden, Martha Issová, Ivan Franěk, Miloslav Konig, Anna Šišková, Sabina Remundová, Igor Chmela a další. 97 minut, distribuce Bontonfilm.