Prvním je jihokorejské drama Prořezávání révy, jehož režisér Min Boung-Hun tu bodoval před pěti lety s filmem Není čas na slzy, druhým polské sociální drama Náměstí spasitele. Natočil ho natočil Krzysztof Krauze, autor Mého Nikifora, který ve Varech před dvěma lety získal Křišťálový globus. A není vyloučeno, že letos úspěch zopakuje; tentokrát s filmem, který natočil společně s ženou Joannou Kosovou.

Prořezávání révy vypráví příběh korejského mladíka, který se v katolickém semináři tři roky připravuje na dráhu kněze. O budoucím poslání ale pochybuje zvláště pod vlivem vztahu k dívce Sue. Aby se rozhodl, uchýlí se do kláštera.

 

Tady ovšem přichází další pokušení v podobě novicky Heleny; potřebu lásky tu symbolizuje i pečování o nalezeného psíka.

Seminář je místo od běžného života dosti odtržené a podobně je to s filmem, který řeší zejména hrdinův vnitřní konflikt. Název odráží biblický citát, v němž réva označuje věřící; její prořezávání je tu metaforou obsahu filmu: pochybností, zda nadále patřit ke katolické komunitě.

Konflikty, které se odehrávají ve flimu Náměstí spasitele, jsou méně skryté. Film vypráví současný příběh Beaty, která se po ztrátě vlastního bytu musí s manželem a dvěma dětmi uchýlit ke tchýni. Nelehké soužití vede ke komplikacím, které vyvrcholí odchodem Beatina manžela Barteka a soudní dohrou celého příběhu.

 

V Náměstí spasitele se možná řeší povrchnější starosti než v Prořezávání révy, přesto tento film nad korejských dramatem vítězí; nejen mírou autentičnosti, ale i nevšedními hereckými výkony, které aspirují na ocenění.

Žabomyší rozmíšky u třígeneračního rodinného stolu připomenou loňského českého zástupce v soutěži, Hřebejkovu Krásku v nesnázích. I tady je tchýně povrchní a vydírající osoba: syn je v jejím vleku, zatímco Beátu považuje za strůjkyni všeho zla.Oproti poněkud chladně natočenému Prořezávání révy zaujme Náměstí spasitele i kamerou. Spolu s Kurzem negativního myšlení je to další favorit soutěže a dokazuje, že nejvypjatější okamžiky lze nalézt ve zdánlivě drobných tématech.