Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Celebritu vytočíte, stejně se nic nedozvíte

RECENZE - Jan Šerých (1972) v rámci Ceny Chalupeckého patří do nepopulární kategorie "věčných" finalistů (2003 a 2005). O jeho kvalitách ale nikdo nepochybuje.

12.7.2007
SDÍLEJ:

Jan Šerých: TakemehomeFoto: Ondřej Polák

Finále, navíc potvrzené, dokazuje jeho úroveň. Neproměněné ambice mohou znamenat buď smůlu nebo odlišnost. V tomto případě bych sázel na druhou variantu, protože bývalý Bezhlavý jezdec (člen stejnojmenné skupiny v leteh 1996-2002) má a měl ohledně vlastního umění svojí hlavu možná víc než kdokoli jiný tady…

Výstava Takemehome dostala jméno po videu, které je na ní k vidění. Je o číslech, písmenech, značkách, pomlkách, vykašlávaném vzkazumezi slovy - o kódech.

Kód, to je především cesta - eventuálně také zavřená brána, v případě, že ho neumíme vyluštit. Někdy je to snadné: stačí od všech čísel odečíst jedničku, nebo vzít do ruky telefon a zavolat, telefonní číslo dnes pozná každé malé dítě. Když ne, napoví název obrazu, třeba: Telefonní číslo na celebritu, nevím jakou…

 

…pakliže to chcete zjistit a zavoláte z výstavy HDP v Městské knihovně, kde visí jiný obraz z této série, ozve se vám naštvaný Štefan Margita, jestli si mezitím nezměnil číslo. Když zavoláte celebritě z obrazu v Hunt Kastner, možná vám to nezvedne stejně jako mně. Ale třeba budete mít víc štěstí.

Autorovy akryly zaujmou svou jinakostí: střídmou a zároveň údernou černo-bílou barevností, geometrizujícím členěním plochy a hi-tech estetikou fontů. Oproti jiným obrazům mají dokonce o kvalitu navíc. Přestože ručně malované, jsou interaktivní. Šerých toho dosahuje stejně jako všeho ostatního - prostým, ale inteligentním způsobem.

 

Tak jako mnozí umělci vychází i on z hájemství technických obrazů. Na rozdíl od většiny ostatních ho ale nezajímá fotografie využívá naopak především prostředků dialogické telekomunikace, telegrafu a telefonu. Vzkaz předaný modifikovaným kódem morseovky nebo telefonní číslo s poznámkou volej jsou ve smyslu logiky věci hozenou rukavicí divákově zvědavosti.

O dialog se tady ale jedná jen na první pohled. Doopravdy o rozhovor nejde a vy se ani nic podstatného nedozvíte, přestože se sdělení v některých případech týká citlivých osobních údajů odhalení identity nebo data narození. Po pravdě řečeno, když zjistíte, kdo se skrývá pod telefonním číslem, nebo si vypočítáte přesné datum narození autora výstavy, k ničemu vám to není a nikam dál to nevede. Ve skutečnosti se jedná o vzorce, které se téměř ihned zase samy uzavírají.

Přímo modelovým příkladem takového zacyklení je obraz s názvem beep beep. Když rozluštíte "infantilně" přepsanou pípavou zprávu parafrázující tečky a čárky Morseovy abecedy, dostanete právě ono komiksové citoslovce zvukového znamení. To vše nakonec, s trochou sarkasmu, přesně odpovídá Derridově poznámce o tom, že každé dekódování je jen novým kódováním, z jednoho kódu se stává další.

 

A co je tedy podstatou toho všeho? Vzhledem k tomu, že Jan Šerých téměř výhradně vychází z jednoznačných symbolů, písmen a čísel, které programově vedou předem daným směrem ke konstrukci ve smyslu hádanky, může být jednou z odpovědí hra, tedy činnost, která je účelem sama sobě.

Ne nadarmo je podle některých sociologů postmoderní člověk především sběratelem prožitků. To, že je tady tak jako v každé "rozkoši" skryta, nebo chcete-li zakódována i trocha posmutnělé hořkosti, tak nějak patří k věci.

 

Jan Šerých: Takemehome.

Hunt Kastner Artworks, Praha. Výstava se koná do do 28. července.

12.7.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
3 11

Alkohol nezletilým prodali v 16 brněnských obchodech, zjistili inspektoři

Podporujete, aby homosexuální páry mohly adoptovat děti?
3 33

Jak to vidí Petr Koděra: Konečně se do sebe opřeli

Česká televize točí podle reálných kauz. Metanolová aféra se dočká plátna

Metanol a Dukla 61 – filmy podle skutečných událostí, které právě natáčí Česká televize. Zatímco ten první pojednává o takzvané metanolové aféře, při níž jen v Česku zemřelo  49 lidí a více než stovku dalších obětí čekaly trvalé zdravotní následky, druhý je inspirovaný událostmi léta 1961, kdy při havárii v havířovském dole Dukla zahynulo 108 horníků.

Zachycené zvuky nepocházely z ponorky, pátrání je stále neúspěšné

Zvuky v moři, které během pondělí zachytily sonary záchranářů, nevydávala zmizelá armádní ponorka A.R.A. San Juan. S odvoláním na mluvčího argentinského námořnictva Enriqueho Balbiho o tom informovala agentura AP.

Stavba dálnice D7 nabrala skluz, auta na nový úsek vyjedou později

/FOTOGALERIE/ Termín dokončení dálnice D7 ještě není oficiálně stanoven. Mělo by to být v průběhu léta.

Slovenský talent Jozef Karika láká do temných hvozdů

Po Strachu přichází Trhlina. Nakladatelství Argo pokračuje ve vydávání knih mimořádného slovenského talentu Jozefa Kariky a po loňském hororu Strach servíruje další šílenstvím prodchnuté dobrodružství ze slovenských hor. Na Strach navíc kniha přímo navazuje. Nikoli však tak, jak by si mohl čtenář myslet.  

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT