Právě perspektiva doby, kdy někdejší prezident a ještě někdejší disident nosil mikinu s nápisem U. S. S. Forces, tvoří z Trutnova ojedinělý podnik v kontextu českých festivalů.

V průběhu dvou desetiletí totiž vůbec neodsekl undergroundové kořeny, jež zapustil na sklonku socialismu. Nyní ovšem otázka zní, zda je to i dnes živoucí postoj, nebo jde o setrváváni v krásné iluzi někdejší revolty.

 

Čtvrteční zahřívací večer představí v areálu Na Bojišti plnohodnotné koncerty Monkey Bussines, New York Ska Jazz Ensemble Harmful, což je sólový projekt baskytaristy Faith No More Billyho Goulda.

Od pátku se ale už jede naostro s headlinery Young Gods a zahraničními hosty, kteří reprezentují především žánr world music balkánská dechna Boban i Marko Markovič Orkestar, bubeníci z Indie a Pakistánu The Dhol Foundation nebo brazilští perkusioniste Afoxé Loni.

Tuto skladbu doplňují všichni čeští zasloužilci v čele Plastic People of The Universe. Nechybí Hudba Praha, Psí vojáci, Pražský výběr II, Marta Kubišová, Garage, Sváťa Karásek, Vlasta Třešňák, kterým v programu sekundují mladší kapely, jež se vejdou do ideologického profilu celého line-upu Esgmeq, Deverova chyba, Vypsaná fixa, UDG nebo Prohrála v kartách.

 

Coby bonus je třeba přičítat i tradiční a nezbytné dramaturgické "úlety" v podobě zahajujících Bambini di Praga nebo Banjo Bandu Ivana Mládka.

Na letošním line-upu je i Václav Neckář, ten si ale bude moci zazpívat podle vyjádření pořadatelů jen pokud se zodpoví z obvinění ze spolupráce s StB.

Definitivní zakotvení "východočeského Woodstocku" v nostalgické náladě disentu stvrzují i doprovodné akce. Open air bohoslužba nebo odvíjení kulturního pásma undergroundových návratů v Hospodě ve stanu čili přehlídka kapel a autorských čtení těch, kteří měli na festivalu vstupovat již v roce 1987.

 

Trutnov neochvějně kombinuje indiánskou image, lze ji nalézt v logu, typografickém provedení plakátu i ve stylu, jímž o sobě organizátoři hovoří, tedy s moralistickým podtextem, který stále těží z rozvržení společnosti v době normalizace.

Není se co divit, světy indiánek i totalitního režimu nabízejí přehledný model dobra a zla, v němž je snadné se zorientovat a profilovat se. Trutnovský festival tak kromě pořádné porce hudby nabídne i vhled do svérázného skanzenu životního pocitu.