Nejnovější výtvor známého českého provokatéra ozdobí sídlo společnosti American Asset ve městě Charlotte v Severní Karolíně. "Řekli mi, že se jim líbí, co dělám," vysvětluje sochař lakonicky, proč si firma vybrala právě jeho.

Obří sochu ve tvaru hlavy pojmenoval Metalmorphosis název odkazuje na to, že je vyrobena z kovu a její části se hýbou. Dílo vážící třináct tun a měřící přes sedm metrů bude zároveň i fontánou: z úst hlavy bude tryskat voda.

"Je to taková hra, měnící se věc," popisuje svou novou hříčku Černý. Konkrétnější být ještě nechce, protože dílo teprve čeká koncem září oficiální odhalení. A nebude to vernisáž ledajaká, do Spojených států na ní dorazí třeba český ministr zahraničí Karel Schwarzenberg nebo undergroundová kapela The Plastic People of the Universe.

Sochař, který proslul svými kontroverzními výtvory i výroky, si spolupráci s Američany pochvaluje. Tvořil bez zadání, jeho fantazie tak měla téměř neomezený prostor. "Na konkrétní místo vždy navrhuju nějakou věc. A buď najdeme shodu, nebo ne."

To se mu doma v Česku často nedaří, tentokrát mu ale investoři vycházeli velmi vstříc. "Až na výjimky je to vždycky boj, když se má něco realizovat. Ale tady věci běžely nesrovnatelně hladčeji," říká spokojeně.

A jako opačný případ nezapomene připomenout nerealizovaný památník obětem druhého odboje. Přestože se svým návrhem v roce 2004 vyhrál výběrové řízení, stojí po zásahu radnice Prahy 1 na pražském Klárově hojně kritizovaný výtvor Vladimíra Preclíka.

Svazu Bojovníků za svobodu vadil Černého vypjatý antikomunismus, a proto se na radnici přimluvili za to, aby výtvarník zakázku nezískal. "A výsledkem je ten rozteklý exkrement, kolem kterého musím každý den jezdit," hodnotí s nelibostí Černý alternativu ke svému návrhu.

Přesto pracuje sochař v Česku na několika dalších projektech. Podílí se například na realizaci multifunkčního kulturního centra MeetFactory budovaného v bývalém továrním areálu poblíž Smíchovského nádraží, které se otevře 1. října.

Na více než pěti tisících metrech čtverečních industriálního prostoru zakotví především patnáct ateliérů, které zaplní převážně lidé věnující se vizuálnímu umění. Nové centrum ale přivítá kulturu všech podob, v nahrávacím studiu tam budou moct točit nadějní muzikanti, otevřena bude třeba také grafické studio a videostřižna.

Zejména pražské ulice a zákoutí zdobí a provokuje řada Černého děl. Hlavou dolů visí socha svatého Václava v pasáži Lucerna, dva muži močí na model České republiky v Hergertově cihelně a netradiční autobusová zastávka vyrostla v Liberci.

Černý, nositel ceny Jindřicha Chalupeckého, provokuje poctivě, často a rád. S realizací některých děl ani nepočítá - což by ale asi s vážnou tváří popíral.

Jen na papíře tak zůstal třeba projekt Národ sobě navždy - močící muž na rampě Národního divadla nebo návrh na rašící růžový tank na Smíchově - připomínka toho, co Černý kdysi přemaloval.