Na druhou adaptaci románu Dana Browna Andělé a démoni se proto čekalo podobně netrpělivě. Brown napsal Anděly tři roky před Šifrou, spojuje je ale postava profesora Langdona, experta na šifry a posvátné relikvie, který pomáhá policii vyluštit záhadná úmrtí a podivné zprávy od neznámých útočníků.

To také tvoří základ Andělů a démonů. Langdon je přivolán k únosu čtyř kardinálů, jejichž zmizení má na svědomí bratrstvo iluminátů, navazující na dávnou mocnou organizaci, jež má nevyřízené účty s katolickou církví. Své síly a vědomosti musí samozřejmě spojit s ženou – atraktivní fyzičkou, jejíž experimentální práce se dostala do nečekaného kontextu s vyšetřovaným případem.

To, co kritici Brownovi často vyčítají – totiž rozmělňování motivů děl jiných autorů (například Umberta Eca) – bohužel filmoví Andělé názorně odrážejí. Jakkoli se Howardův tým snažil (působivá je kamera, třeba ve scéně s rudými plášti kardinálů nebo některé detaily: záběr na boty na lešení v kostele, které teprve po odjezdu kamery ukážou, že jde jen o sochu), nezapře málo nápaditou a navíc průhlednou zápletku. Když divák dopředu odhadne, jak bude děj následovat, jakým způsobem asi tak zemřou známé oběti a že některé postavy nejsou, kým se zdají být, je po jakémkoli tajemství veta a zážitek v kině se smrskne na sledování průměrné detektivky.

Přeceněný scénář

Je sice okořeněná několika efektními scénami (například upálení v kostele nebo topení ve fontáně), jsou-li ale tím jediným, nač je možné diváka lákat, je to na dílo Brownova formátu jednoduše málo. Zkušený harcovník Ron Howard tentokrát přecenil scénář (na kterém pracovali Akiva Goldsman a David Klepl), do něhož se mnoho překvapivých momentů nedostalo, zato místy působí nechtě komicky (zejména scéna s Camerlengovým obětováním se ve vrtulníku, polopaticky si hrající se symbolem anděla).

Vadou je téměř důsledná absence humoru – vtipných, odlehčujících míst (které by Andělům nepochybně prospěly) je ve filmu poskrovnu. Což je nedostatek, který člověk režisérovi filmu Noviny či Žbluňk! odpouští jen těžko. Poznáme ho v jednom z mála okamžiků – když si mladičký pracovník archívu, který se jako silný kuřák málem udusí v zablokované skleněné kukani, aby si po vysvobození na čerstvém vzduchu okamžitě zapálil cigaretu…

Za pochvalu tak stojí výprava filmu, v níž až na výjimky nepoznáte, co je reál a co maketa ve studiu, a herecké výkony – Tom Hanks, Armin Mueller-Stahl, wan McGregor a Stellan Skarsgard dělali v rámci svých postav, co mohli, i když velký prostor vlastně nedostali. Když si člověk vzpomene na Howardovu vynikající politickou studii Duel Frost/Nixon, která běžela v kinech nedávno, musí nad Anděly, při vší úctě k režisérovi, utrousit povzdech.

Andělé a démoni
USA, 2008
Režie: Ron Howard,
hrají: Tom Hanks, Ayelet Zurerová, Ewan McGregor
Premiéra: 14. května