Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...

Oživlé obrazy Andyho Warhola

RECENZE VÝSTAVY - Galerie Rudolfinum představuje dvacet experimentálních filmů slavného umělce.

2.2.2009

Výstava Andy Warhol Motion PicturesFoto: DENÍK/Jan Handrejch

Pokud máte chuť vyrazit za kulturou a nemůžete se rozhodnout mezi návštěvou kina a výstavy, Galerie Rudolfinum vám nabídne tak trochu obojí. Od pátku je tu otevřena výstava Andy Warhol Motion Pictures, která má podtitul Experimentální filmy ze 60. let. A jak název napovídá, neuvidíte zde klasické malby či popartové grafiky, ale dvacet černobílých němých filmů, které jsou nainstalovány jako velkoplošné projekce ve formě závěsných obrazů.
Popartová ikona Andy Warhol natočil svůj první film v roce 1963. V průběhu následujících let pořídil více než stovku snímků. V Galerii Rudolfinum jsou v digitalizované podobě k vidění jeho Screen Test (kamerové zkoušky) a nenarativní filmy z let 1963 až 1973, jako například Eat, Sleep, Kiss, Empire a Blow Job.

Screen Test jsou experimentální němé portréty Warholových kamarádů, herců, modelek, spisovatelů a dalších umělců, kteří se pohybovali v jeho slavném ateliéru Factory. Detailní snímání obličeje „hvězdy“, v podstatě nehybně hledící do kamery, umožňuje odhalení jejích osobnostních rysů v naprosto jednoduché, čisté a krásné formě.

Zpomalenost filmů dodává atmosféře zvláštní klid a aktéři tak působí zajímavěji, charismatičtěji. Naopak kontrastní využití černé a bílé tomuto klidu v protipólu přidává nádech určité naléhavosti. Čekáme, co se stane, a to „nic“ nám nechává prostor pro vlastní imaginaci. Na plátně můžeme zblízka pozorovat například Dennise Hoppera, Susan Sontagovou, Lou Reeda či Salvadora Dalího.

Spánek, Jídlo, Polibek…

Další filmy, bez příběhu, ale o to delší, jako například Sleep (Spánek, původní verze 5 hodin a 21 minut), Kiss (Polibek, trvá 54 minut) nebo Empire (původní verze trvá 8 hodin a 5 minut) jsou také typické zpomaleností a bezčasím, uspokojují Warholovo voyeurství a nabízejí nám pohledy do velmi intimních situací. Například jeho první film Sleep (Spánek) představuje básníka Johna Giorna, jak spí a různě se převaluje celou noc. V té době měl autor podle vlastního vyjádření pocit, že musí co nejrychleji natočit spánek, neboť lidé kolem něj brali amfetamin a na odpočinek nebyl čas. Ve filmu Kiss (Polibek) se zase zaměřil na líbající se páry střídající se na pohovce ve Factory. Fixace na ústa je patrná také ve snímku Eat (Jídlo), kde výtvarník Robert Indiana jí houbu.

V dalších obrazech si aktéři čistí zuby, pijí kolu, kouří doutník či prožívají vzrušení z orálního sexu… Andy Warhol byl fascinován krásou filmového světa a také časem a potřebou jej zaznamenávat, a filmové obrazy tohoto typu mu v jeho tvorbě a záměru vyhovovaly více než klasická malba, jejímž výsledkem je statický obraz. Ovšem je důležité k jeho snímkům přistupovat spíš jako k obrazům, které mají pouze přesahy do filmového světa.
Výstava v Rudolfinu je zajisté výjimečná, konečně nabízí snímky slavného umělce, o kterých se hodně mluvilo, ale málokdo je viděl. A i když je filmová tvorba Andyho Warhola často považována pouze za doplněk jeho obrazů a autor se nevěnoval tomuto oboru tak dlouho a tak intenzivně, tento experimentální materiál jistě obstojí sám o sobě.

„Andy z toho nikdy nechtěl udělat film. Měl to být obraz. Pop-art vrátil obraz zpátky do malby, ale Andy šel ještě dál a dal obraz na filmový pás místo na plátno. Nerežíroval, maloval. Trvalo mi čtyřicet let, než mi došlo, že tyhle filmy se neměly promítat nikdy v kině, nebyly tak myšlené, proto mi připadaly nudné. Měly viset na zdi, jsou to Andyho největší obrazy,“ napsala o Warholových filmových obrazech herečka a jedna z jeho „superstars“ Mary Woronovová.

Andy Warhol Motion Pictures

Autor: Petra Kánská