Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...

Jak bratranci rozpoutali světovou válku

Britská autorka a dlouholetá tvůrkyně dokumentárních filmů pro BBC Catrine Clayová přepracovala některé ze svých dokumentárních seriálů do knih.

2.9.2008

Catrine Clayová: Král, císař, carFoto: archiv

Tak vznikla i obsáhlá práce Král, císař, car, dokumentující podíl tří z nejmocnějších vládců Evropy, anglického krále, německého císaře a ruského cara, na rozpoutání první světové války a odpovědnost za ni. Knihu nyní v překladu Petrušky Šustrové vydalo nakladatelstvíBBart. Autorka podrobně a s využitím neznámých archivních pramenů sleduje příběh tří královských bratranců, který „začíná zářivě, ale končí v temnotách první světové války“.

Dva z bratranců - král Jiří V. a císař Vilém II. - měli společnou babičku královnu Viktorii, a ta byla rovněž babičkou manželky cara Mikuláše II., Alexandry. Matky Jiřího V. a Mikuláše II. byly sestry (pocházely z dánského královského rodu). Od dětství se bratranci vídali na rodinných prázdninách a při nejrůznějších rodinných příležitostech, především svatbách či pohřbech.

Jako vládce všechny tři spojoval odpor k narůstajícímu socialismu, republikánství či revoluci. Autorka si nemohla nepoložit zásadní otázku, do jaké míry tyto tři osobnosti - král, císař a car -přispěly k událostem, které nakonec válku učinily nevyhnutelnou. Vcelé knize, která je nabita podrobnými informacemi a svědectvími, Clayová nazývá všechny bratrance (ale i další rodinné příslušníky) jejich familiérními jmény - Georgie, Willy, Nicky. A už v úvodu říká, že „vztahy mezi těmito třemi vládci, jejich osobní záliby a nechuti, skutečně přispěly k propuknutí válečného stavu“.

Když válka skončila, rodina Mikuláše II. dopadla tragicky - byla povražděna bolševiky (jen části příbuzných se podařilo zachránit odjezdem do Anglie, kde se o ně postaral Jiří V.). Císař Vilém II. musel Německo opustit a dožil v Holandsku, kde roku 1941 zemřel (Hitler mu na pohřeb poslal květinové dary). Jen král Jiří V. vyšel z války neoslaben. „Británie překonala dlouhá léta oslabení a její panovník jako jediný z velkých monarchů, kteří vládli Evropě před válkou, z toho vyšel nejen nedotčen, ale úspěšně. Král a královna nikdy nebyli ve větší oblibě, všechny jejich vazby s ruskými a německými bratranci byly odpuštěny a zapomenuty,“ konstatuje autorka.

Ale jak je to s odpovědností? „Nesli za ně oni sami nějakou odpovědnost a vinu - svými povahami a osobnostmi a svými vzájemnými vztahy?“ ptá se autorka a odpovídá: „Pokud jde o osobnosti, nebyl Georgie v postavení, v němž by mohl něco podstatně změnit, ale Nicky a Willy musejí nějakou osobní odpovědnost nést.“

U obou je ta odpovědnost jiná - zatímco u Nickyho byla na vině jeho nerozhodnost a měkkost, u Willyho obdiv k Bismarckovi a v posledku proměna jeho postoje k Anglii, který se změnil z obdivu k závisti a ze závisti v nenávist. Logicky autorka dovozuje, že ani Georgie ani Nicky by se sami do války nepustili a nepustilo by se do ní ani samotné Rakousko-Uhersko, nebýt silného spojenectví právě s císařem Vilémem. Autorka ovšem nikterak nezjednodušuje a zdaleka nesvaluje odpovědnost za válku jen na panovníky - zkoumá spíše možnosti, které měli či které nevyužili k tomu, aby válce zabránili.

Catrine Clayová napsala strhující knihu, v níž dokázala využít zkušenosti filmové dokumentaristky ke zvýšení čtivosti i napětí. Je to nejen pohled do zákulisí královských rodů, ale také pohled na velký válečný konflikt z nového, objevného úhlu.

Catrine Clayová: Král, císař, car.
Bratranci, kteří zavedli svět do války Přeložila Petruška Šustrová. Nakladatelství BBart 412stran a 8 stran fotografických příloh, doporučená cena 299 Kč.

Autor: Petr Kovařík