Největší změnou prošlo čtvrté a třetí patro Veletržního paláce, které je věnováno umění od konce devatenáctého století do 30. let století dvacátého.

Cesta ke Kupkovi

Ve čtvrtém patře je možno sledovat vývojové tendence, které se rodily na přelomu století a vrcholily v díle světoznámého českého malíře Františka Kupky, jenž byl jedním ze tří světových umělců, jimž je připisován objev abstraktního umění.

Expozice oproti té dřívější se soustřeďuje na méně jmen, přičemž těm nejvýznamnějším umělcům (např. Antonín Slavíček, Jan Preisler, Max Švabinský, Alfons Mucha aj.) patří vždy celá kóje, Kupka pak je představen velkým souborem díla, na němž je možno sledovat Kupkův vývoj od umění figurativního, přes osobitý symbolismus až k nefigurativní čiré abstrakci.

Třetí patro je pak věnováno vrcholům českého umění dvacátých a třicátých let, především pak kubismu a sociálnímu umění (s dominantními díly Bohumila Kubišty, Emila Filly, Karla Čapka či Václava Špály, Jana Zrzavého, ale i Josefa Lady). A vzhledem k tomu, že ve stejném patře je umístěna i slavná sbírka francouzského umění, může návštěvník sledovat vzájemné souvislosti, kontakty i osobitý český přínos.

V dialogu s designem

Obě poschodí jsou koncipována ve vzájemném dialogu obrazů a plastik, mimořádnou roli zde hrají díla sochařů Františka Bílka či Otto Gutfreunda, Karla Dvořáka či Jana Štursy. Zvlášť výrazně tato souhra působí v části expozice věnované českému kubismu.

Co činí novou expozici mimořádně působivou, není jen nové uspořádání děl a vyzdvižení nových dominant, ale také prolínání s užitým uměním a průmyslovým designem a přímo průnik do životního stylu doby. Exponáty, které takto doplňují umělecká díla ze sbírek Národní galerie, pocházejí z UMPRUM musea a ze sbírek Národního technického muzea. Návštěvník ocení způsob, jakým se nové umělecké směry stále více prosazovaly v designu – v tomto směru se mimořádně uplatnila česká secese, světově unikátní pak je uplatnění kubismu a specificky českého přínosu art deco. Vzácné exponáty secesního skla, kubistického a art deco nábytku ve vzájemné souhře a harmonii tvoří z nových expozic skutečně mimořádný zážitek.

Pohledy na nové uspořádání se mohou různit, ale nepochybné je, že nové uspořádání s větším zdůrazněním vývojových dominant patří z posledních bohatých aktivit Národní galerie k těm nejpovedenějším, a to i z hlediska architektonického.

Sbírka moderního a současného umění
Národní galerie v Praze, Veletržní palác, Dukelských hrdinů 47, Praha 7.
Autoři koncepce a kurátoři: Milan Knížák, Tomáš Vlček
Vstupné 160, snížené 80, rodinná vstupenka: 200 Kč.
Otevřeno denně kromě pondělí od 10 do18 hodin.