S pojmem manýrismu jako přechodného období mezi renesancí a barokem začal pracovat vynikající český historik umění působící ve Vídni, Max Dvořák. Jeho názory rozvinul později Ernst Robert Curtius, který pojal manýrismus nikoli jako určité období, ale jako trvalou antiklasickou konstantu vývoje evropského umění. A na něj navázal ve svém dvousvazkovém mimořádně objevném díle Svět jako labyrint a Manýrismus v literatuře německý kunsthistorik Gustav René Hocke.

Ten dokonce na závěr svého díla připravil jakousi miniantologii manýristické poezie z různých období včetně avantgardy.

Od Maxe Dvořáka ke Karlu Teigemu

V díle Josefa Vojvodíka Povrch, skrytost, ambivalence s podtitulem Manýrismus, baroko a (česká) avantgarda se uzavírá oblouk mezi Maxem Dvořákem a současnou českou uměnovědou na téma manýrismu. Ve své práci se Vojvodík nechal zčásti inspirovat přístupem G. R. Hocka, nicméně jeho podněty podstatně rozvinul a dotvořil.

Vojvodík se zejména zaměřil na přínos české avantgardy, zabývá se myšlenkami Karla Teigeho, objevuje manýristické působení nejen ve výtvarném umění, architektuře a literatuře, ale také ve filmu.

Objevné Vojvodíkovo myšlení o umění a estetice hledá rovněž souvislosti s tvorbou a vizemi duševně nemocných v pracích českého psychiatra Svetozara Nevoleho.

Není náhodou, že právě ve vrcholné době české avantgardy stoupal i uměleckovědný zájem o inspirativní epochu baroka a rovněž téma manýrismu je znovu rozpracováváno v druhé polovině dvacátého století. Manýrismus jako epocha mezi renesancí a barokem souvisí zejména s obdobím uměnímilovného a podivínského císaře Rudolfa II. a právě jeho kabinet kuriozit i jeho okruh umělců (a to zdaleka nejen Arcimboldo) budí stále nový a nový zájem historiků umění.

Manýrismus v tomto pojetí je neuzavřený, stejně jako je neuzavřené téma bádání
o něm. Vojvodík to zdůrazňuje i názvem své poslední kapitoly Manýrismus, baroko a žádný konec. To, co je na manýrismu přitažlivé, je právě jeho trvalá a neomezená inspirativnost nejen v samotném umění, ale také v teoretickém myšlení o něm. Ale i toto myšlení chtě nechtě přebírá rysy manýrismu.

Josef Vojvodík:
Povrch, skrytost, ambivalence
Manýrismus, baroko a (česká) avantgarda
Nakladatelství Argo
404 stran, cena 298 Kč.