Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

EXIT 89: Na dálnici u Humpolce v příkrém kopci

České divadlo slaví. Letošní osmičková výročí a dvacetileté výročí pádu komunismu v bývalém východním bloku stále častěji vtrhávají (a ještě budou vtrhávat) na naše scény. Tímto směrem se vydala i nejnovější inscenace v pražském Divadle Archa.

6.11.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/archiv

EXIT 89 – Tragická opereta vznikla v rámci mezinárodního, českoněmeckého projektu 68/89 – Divadlo. Doba. Dějiny, na němž participují vedle pražské scény divadla v Berlíně, Brně, Hamburku a v Žilině. Dlouhodobý projekt má za úkol scénickými prostředky zkoumat, jaké společenské, kulturní a politické změny přinesly roky 1968 a 1989.

Kdo by čekal sveden názvem divadelní reflexi roku 1989, bude velmi překvapen. Činoherněhudební EXIT 89 totiž není o listopadových událostech. Anebo lépe: inscenace se jich přirozeně dotýká, ale dějinný a nutno dodat i myšlenkový záběr opusu je daleko širší.

Téma paměti

Představení nás totiž zavádí na čerpací stanici na 89. kilometru dálnice D1. Zde, nedaleko Humpolce, tedy v místech, kde havaroval před šestnácti lety Alexandr Dubček, se setkáváme se zdánlivě nesourodou skupinkou postav. Tvoří ji na jedné straně místní pumpařka Jiřina (Marie Ludvíková) a řidiči kamionů Saša (Jiří Hána) a Rudi (Philipp Schenker), na straně druhé mladý českoněmecký pár (Jakub Žáček a Zuzana Stavná).

Mezi nimi se pohybuje stařík (Karel Ján Sedal), jenž přichází v den výročí Dubčekovy autohavárie vyhlásit u jeho pomníku novou, utopickou Republiku s lidskou tváří.

Inscenátoři v programovém bulletinu deklarují jako hlavní téma EXITu 89 téma paměti. To je přítomno nejen slovně, když lékařka Zuzaně Stavné tento fenomén vysvětluje z vědeckého hlediska nebo když Karel Ján Sedal neustále hovoří o svých vzpomínkách, ale především v samotném inscenačním jazyku. Zadní stěna jeviště slouží jako jakýsi velký monitor, v němž můžeme zahlédnout několik klíčových obrazů uběhlého čtyřicetiletí.

Nicméně nejde pouze o paměť – řekněme – historickou. V postavách milostného trojúhelníku kamionistů a pumpařky Jiřiny se během představení ozývají echa toho, co bylo kdysi možné a dnes už není. Jsou-li Saša a Rudi dvojníky Dubčeka a Dutschkeho, pak jejich dnešní počínání (nesmyslné převážení zboží napříč Eurasií) je smutnou vizitkou utopických idejí šedesátých let.

Jan Jiřík

Martin Becker – Jaroslav Rudiš – Jiří Havelka: EXIT 89
Tragická opereta
Režie Jiří Havelka
Divadlo Archa
Premiéra 22. října 2008
6.11.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kateřina Perknerová.
3 9

Komentář Kateřiny Perknerové: Chraňte si hrdla i majetek, parlament zasedá

Lidé si přípomínali 17. listopadu v centru Prahy 28. výročí Sametové revoluce a následný pád komunismu. Národní třída
AKTUALIZOVÁNO
92 46

17. listopad: Pieta, demonstrace, koncerty. Lidé zaplnili ulice

Praděd pokryl sníh a pomníky hrdinů svíčky: prohlédněte si nejlepší videa

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve dnech 16. a 17. listopadu 2017.

Rekordní léto cestovek. Kam Češi letos létali nejvíc?

/INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKA/ Nejvíce Čechů v historii letělo letos v létě na dovolenou k moři.

Školákům pomáhají při výuce roboti. U dětí rozvíjí logické myšlení

Jsou drobní, blikají a poslouchají rozkazy. Na Základní škole Purkyňova ve Vyškově se školáci učí s pomocí malých robotů, takzvaných Ozobotů. Žáci se díky nim zábavným způsobem seznamují se základy programování.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT