Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...

Ošemetnost lehkého žánru frašky

Divadlo Na Fidlovačce uvedlo premieru hry soudobého anglického dramatika Raye Cooneyho Nerušit, prosím.

19.3.2008

Pokažené dostaveníčko. Iva Pazderková, Lumír Olšovský a David Hák v jedné z komických situací.Foto: DENÍK/Eva Kořínková

Divadlo Na Fidlovačce se dramaturgicky věnuje převážně lehčím žánrům komedie a frašky, která chce diváka bavit. V tomto trendu navázalo i premiérou hry anglického autora Raye Cooneyho s českým titulem Nerušit, prosím. (Na českých jevištích byla doposud uváděna jako Dvouplošník v hotelu Westminster.) Jak se uvádí v divadelním program, cílem tohoto současného a oceňovaného dramatika je švanda pro švandu: pro zdravou a krásnou švandu… Co si pod těmi slovy ale konkrétně představit?

Humor frašky dozajista těží z lidských slabostí a neřestí. Pramení ze situační komiky, záměny postav, slovního vtipu a poněkud obhroublé lechtivé legrace. To vše jako by inscenace nabízela. Záletný ministr Richard Willey se místo nudného zasedání v Dolní sněmovně ubytuje v hotelovém pokoji s mladou půvabnou Jane, sekretářkou opozice. Utajené dostaveníčko se samozřejmě hned od počátku vycukne z původního plánu a pak už následují jenom další a další pohromy, prostřídané nejnemožnějšími a nejkrkolomnějšími pokusy o záchranu, tedy o ono fraškovitě věčné oddalování katastrofy. Tomuto žánru je pochopitelně přizpůsobena i scéna hotelového pokoje. Nechybí centrální kanape, na kterém se může svádět a přes které se může zakopávat.

Je tu i skříň, skrýš, do které se zavěšují nepohodlné osoby. A především nejkomičtější prvek – rozbité okno, jež svým nečekaným sesunutím průběžně omračuje vítané i nevítané návštěvníky z balkonu. Vduchu žánru utvářejí herci i své fraškovité postavy. L. Olšovský coby Richard Willey nervně přechází sem a tam, rozhazuje rukama, občas skoro křičí a když je v úzkých, neváhá s Jane neurvale smýknout. George Pigden, jeho osobní tajemník (V. Svoboda) se v kontrastu vyznačuje línější těžkopádností, která však postupně nabývá na vychytralosti i přímo fyzické hbitosti. Jane I. Pazderkové je typem mladé dámy, v níž se postupně vyjevují rysy ještě ztřeštěné puberťačky s klátivými pohyby nedospělé holky. Plejádu figurek doplňuje rozzuřený žárlivý manžel Ronnie (M. Holý), šarmantně se usmívající manželka Pamela (A. Gondíková), protřelý číšník Harold (P. Herrmann), svérázně vysávající pokojská (L. Malkina), ulíznutý seladon, ředitel hotelu (D. Rous), zdánlivě přísně staropanenská pečovatelka Gladys (L. Molínová) a paralyzovaný detektiv (D. Hák).

Ti všichni se ve víru příčin a následků, omylů a zatajených pravd snaží jakž takž zorientovat, ale protože jde o frašku, jednají zbrkle a chaoticky, čímž připravují půdu pro další komické situace. A přesto jako by do té „zdravé a krásné švandy“ ještě něco scházelo. Podstata smíchu tkví mimo jiné v nečekanosti. A právě tu nová inscenace víceméně postrádá.

Komické motivy se mnohdy opakují, aniž by obohacovaly nějakým novým významem. Navršují se spíš do počtu, ale ne do hloubky, tam, kde je ukrytá perla frašky – její zjevení absurdity.

Ray Cooney: Nerušit, prosím!

Divadlo Na Fidlovačce, premiéra: 13. 3. 2008