Anejen to, dokáže přimět kzamyšlení, neboť její obrazy, plastiky a asambláže nejsou jen hravými nápady, ale mají často hlubinně psychologický či filozofický podtext. Příznačnou reakcí na její díla je nejprve pobavený úsměv nad jejím svěžím nápadem, pak ale zamyšlení, co vše obraz či objekt sděluje.

Vjejích dílech je totiž řada odkazů na dávné mýty, archetypy, ale iznevědomí vyvěrající vzkazy. Větvení, košatění, narůstání a obrůstání, zavíjení a hnízdění jsou tu častými motivy. Na rozdíl od objektů, které vyzařují radost zhravosti, jsou obrazy často naplněny itemnými podzemními monstry, mnohdy ve spojitosti se stroji a mechanismy (Osamocení), vycházející ztemného nevědomého strachu iobav zbudoucnosti (Vítězstvítmy).

Vždy a všude je přítomná personifikace. Objekty, předměty izvířata mají tendenci žít vlastním životem, proměňovat se a brát na sebe nejrůznější masky a podoby. Jakkoliv je bizarní fantasknost děl Xénie Hoffmeisterové bohatá a hluboká, zůstávají její artefakty vždy předmětné a abstrakce je jí cizí. Avždy vyvěrají zčehosi, co hlubinný psycholog C. G. Jung nazývá archetypy kolektivního nevědomí. Jsou vnich skryty imučivé existenciální strachy, obrazy splynutí iodplouvání. Hadi jako pokušení, řeka Styx jako odcházení, čarodějnictví jako skrytá stránka světa. Hmyz, havěť, psi, ptáci, králíčci nejsou zdaleka sami sebou, ale jsou nositeli poselství zbohatého Xéniina světa, který živočišně splývá spřírodou a jejími tajemstvími. Zná taje podzemí, vod ivzdušných výšin, a poučena surrealismem iexpresionismem vytváří svět zcela osobitý, nezaměnitelnou poetiku vlastníchmýtů.

Nejen na časté pojetí obrazů jako dramatických výjevů, smysl pro prostorovou hloubku, nasvícení ipřízračná potemnělost, stejně jako ipestrost použitých materiálů vychází kromě jiného izautorčiných scénografických zkušeností.

Ačkoliv Xénia Hoffmeisterová pochází ze slovenského Trenčína, scénické a kostýmní výtvarnictví absolvovala (po bratislavském studiu na střední umělecko průmyslové škole) na pražské DAMU. Už dvacet let vystavuje svá díla na četných skupinových isamostatných výstavách a spolu smanželem Adamem Hoffmeistrem provozuje galerii na Malé Straně.

Kvýstavě vMánesu zároveň vychází velká monografie Xénia Hoffmeisterová, kterou vydává nakladatelství Kalich.

Xénia Hoffmeisterová: Malba Plastika Asambláže 1989–2007.

Výstavní síň Mánes, Masarykovo nábřeží 250, Praha 1.Výstava otevřena od 9.ledna do 31.ledna 2008denně kromě pondělí od 10do 18hodin.