Již léto však přineslo pro bienále kresby dvě významná zastavení. V Křižíkových sadech v Plzni trvá až do 30. srpna výstava, která na 21 velkoplošných panelech seznamuje diváky s nejlepšími díly dosavadních ročníků bienále od jeho vzniku v roce 1996. Autorem grafické úpravy výstavy je Miloš Hausner a fotografie kreseb vytvořil Václav Hynčík. „Je potěšitelné, že si Mezinárodní bienále kresby Plzeň už získalo tak veliký ohlas. Je v podstatě jedinou soutěží na světě, kde se zájem umělců soustřeďuje na jednobarevnou kresbu, která je samostatným a svébytným uměleckým dílem,“ připomněla při příležitosti výstavy prezidentka bienále Jana Potužáková, které žezlo nad touto ojedinělou přehlídkou kresby předal už před letošním ročníkem její zakladatel Jaroslav Zapletal.

Bienale podporuje kandidaturu Plzně na Evropské hlavní město kultury 2015

Sedmý ročník bienále je o to významnější, že podporuje kandidaturu Plzně na titul Evropské hlavní město kultury 2015. Navíc jej světová organizace UNESCO zařadila mezi deset projektů z České republiky, které naplňují myšlenku letošního Roku sbližování kultur. O to zodpovědnější práci měla mezinárodní porota, když v prázdninové Plzni vybírala z přihlášených kreseb. „Letos poslalo 387 autorů ze čtyř desítek zemí celého světa celkem 1487 prací. Už je zjevné, že sedmý ročník přináší opět vedle tradičních postupů i nová specifika. A nadále zůstává tato plzeňská soutěž vyhrazena jednobarevné kresbě, což je její specifikum i ve světovém měřítku,“ shrnuje prezidentka Jana Potužáková.

Porota už vybrala, na výsledky si ale musíme počkat

Porotu letošního Mezinárodního bienále kresby v Plzni vedl Jacek Szewczyk z Polska, rektor Akademie výtvarných umění ve Wroclawi. „Jsem počtvrté členem poroty a mohu říci, že i letos je kvalita zaslaných děl vysoká, nesporně srovnatelná s minulými ročníky,“ vyjádřil se během práce poroty v prostorách Pedagogické fakulty Západočeské univerzity. „Když se Plzni podaří získat titul Evropské hlavní město kultury 2015, může být bienále ještě významnějším projektem pro budoucnost,“ poznamenal člen poroty Werner Schaub z Německa. Její další členka Nazan Erkmen z Turecka, děkanka Fakulty výtvarných umění Univerzity Marmara v Istanbulu, po zkušenostech ze svého města vyjádřila přesvědčení, že bienále může Plzni k získání zmíněného titulu hodně pomoci.

Ze Slovenska byli v porotě zástupci hned dva

Vyslovili se také dva zástupci Slovenska zasedající v mezinárodní porotě. Pavol Král řekl, že „bienále má dobrou pověst i v zahraničí a pomáhá i ekonomicky“ a výtvarná teoretička Dana Doricová pojmenovala i jeho další významy. „Přináší kulturní veřejnosti nejen kvality kresby, ale zároveň přitahuje nové osobnosti a samotné autory vede k vlastnímu osobnímu růstu.“ Neméně vřele porota mezi sebou uvítala i osobnosti z Maďarska a České republiky, které už náleží k pravidelným hostům bienále. Z Akademie výtvarných umění v Praze tu byla Jitka Svobodová a Akademii výtvarných umění v Budapešti zastupoval István Madácsy.