RECENZE

Nejen jako režisér, ale i jako scenárista - neboť scénář ke své komedii, jež vstoupila včera do kin, psal sám. Nejvíc si ale uškodil už na samém začátku - když se spolu s producenty snímku (Infilm, Infinity a MediaPro Pictures) rozhodl pro laciný obchodní trik, totiž ponechat komedii název původní předlohy. Protože ačkoli se autor snažil sebevíc, postavy se známými jmény i mírně pozměněný motiv prvního dílu jasně odkazují k proslavenému seriálu ze 60. let.

Tím se dobrovolně vystavil zničujícímu srovnání obou adaptací - z něhož vychází Hartlova komedie, suše řečeno, bledě. Dát totiž Hanákovým jiné koníčky (otec chová místo želviček škorpiony a pavouky, Pavla cvičí tajči, babička střílí gumovými šipkami), usadit rodinku do hájenky a napsat do scénáře humorné scénky (raubíři houpající se v autobuse, ubrus s nádobím stržený do klína, budoucí tchyně šmajdá na podpatcích zahradou, hulvátský manžel se vrátí nečekaně domů, aby našel se ženou jiného muže, tatínek kdovíproč šišlá na své škorpiony) zkrátka nestačí.

Tím spíš, když zdánlivě osvědčené fórky nefungují a u jiných filmů prověřené gagy diváky „rodinky“ nerozesmějí, spíše je otráví.

Rodinka dostala „na frak“

Když se babička v podání Lilian Malkiny podesáté pokouší plížit domem a hrdelním smíchem či nemotorným tancem marně navodit ironickou zlověstnost své postavy, je člověku při vzpomínce na její předchůdkyni Marii Rosůlkovou vyloženě smutno. Při pohledu na v civilu možná rozpustilé, leč na plátně zcela tuctové raubíře vás přepadá nuda a unylost těhotné Kačky (Monika Zoubková) i nezáživná naivita ženicha Jiřího Mádla (kde je odzbrojující chlapeckost Jaromíra Hanzlíka!) je k uzívání.

Hartl vsadil až na výjimky (Lilian Malkina, Monika Zoubková, Marika Procházková) na dobré, komediálně vybavené herce (Eva Holubová, Jaromír Dulava, Marián Labuda, Vanda Hybnerová, Ivana Chýlková, Jiří Mádl). O to víc člověka bolí, když je vidí přehrávat a falešně deklamovat rádoby vtipné hlášky (nejvíce se naštěstí Hartlově režii „vymkly“ Eva Holubová a Vanda Hybnerová).

Minout se takhle klíčově s potenciálem vybraných herců se hned tak každému režisérovi nepovede. Nemluvě o tom, že mu ve většině případů uniká nutnost pointy… Například při požáru králíkárny.

Patrik Hartl se nechal na tiskovce slyšet, že chtěl „rodinku“ tvořivě převyprávět v současných kulisách. Dosáhl však paradoxního výsledku. Nejen že mu dané kulisy moc nefungují, ale postavy prakticky vůbec nebaví, a co víc - vyvolávají nostalgii po prvním českém televizním sitcomu a jeho hercích, které dokázal Jaroslav Dudek obdivuhodně ukáznit v té správné míře nadsázky a chytrého humoru.