Španělskou básnířku osudově zasáhl český básník Vladimír Holan

KNIŽNÍ RECENZE- Clara Janésová (1940) je významná španělská básnířka a překladatelka české poezie.

20.1.2009

Clara Janésová: Oféliin hlasFoto: DENÍK

Na obou těchto faktech má zcela zásadní podíl český básník Vladimír Holan. V mládí ležela Clara po operaci v nemocnici a shodou okolností se na jejím nočním stolku ocitly dvě knížky slavných básníků. Jedna byla od Vladimíra Holana, druhá od Rainera Marii Rilka. Oba básníci byli z Prahy, jedna z knížek byl překlad z češtiny, druhá v němčině. A navíc je pojilo cosi víc, než jen poezie – Rilke byl jedním z nejoblíbenějších básníků Vladimíra Holana, který přeložil dokonce jeho čtyři knížky (dvě z němčiny, dvě z francouzštiny), ale to tehdy budoucí básnířka ještě ani nevěděla.

Jak se rodil Oféliin hlas

Z Holanova jazyka tehdy Clara Janésová neznala ani slovo. A přesto, jak autorka popisuje, měla na ni tato Holanova báseň Noc s Hamletem a přímo magický vliv. Ve své útlé knížce Oféliin hlas, která vznikala celých dvanáct let, vypráví Clara Janésová celý příběh svého setkání nejprve s Holanovou poezií, s první návštěvou Prahy a posléze dopisování a setkávání s básníkem samým. Knížka Clary Janésové ovšem není vyprávěním. Je to především knížka básnická, v níž se střídá básnická próza s verši, a je to především mozaika složená ze střípků zážitků, dojmů, útržků hovorů, atmosféry okamžiků. Chvílemi má čtenář pocit, jako by se prostřednictvím autorky sám zúčastnil oněch důvěrných a inspirativních setkání v básníkově klauzuře na pražské Kampě.

Autorka se mezitím dokonale seznámila s češtinou, takže díky jejím překladům je dnes španělským čtenářům zprostředkován nejen Holan, ale také Seifert, Halas, Orten, Mácha a další, včetně próz Karla Čapka, Jaroslava Durcha či Ivana Klímy.

Nejde však jen o zčásti reálný, zčásti sněný dialog Španělky a velkého českého básníka. V reálu jsou zde přítomny další osobnosti, které se pohybovaly v básníkově blízkosti, především pak jeho dlouholetý editor a přítel Vladimír Justl. A shodou okolností rodící se vztah básnířky k pražskému mágovi poezie je rámován dobou, kdy Clara ztrácí vlastního otce.

V náznacích je tu připomínán básníkův osud, kdy se uzavřel do dobrovolné izolace, kdy ani nevycházel ze svého bytu na ostrovní Kampě (ve stejném domě, kde bydlel Jan Werich, s nímž ovšem nežil právě ve shodě), je tu připomenut nešťastný osud básníkovy dcery i blízkost úzkého, uzavřeného okruhu věrných přátel v době, kdy básníkovy publikační možnosti byly omezeny.

„Byla to rovněž odvaha básníka, jež oplodnila mou fascinaci jeho bytostí“ schopnost zbavit se strachu a postavit se tváří v tvář propasti,“ píše básnířka. „Když nastala krajní situace, zvolil si klauzuru, neváhal sestoupit do jeskyně slov, uzavřel se – zeď za zdí, řekl –, vyhloubil příkop, který ho oddělil od vnějšího světa, skryl se v noci, ve všech nocích třiceti dvou let – jako v jedné štěrbině černého světla v černotě –, v nichž se zhmotňovalo vše přivolávané.“ Zároveň je tu zaznamenán osvobodivý účinek na samotnou autorku: „Tak tomu bylo s Hamletem, tak s Ofélií. A také s tou, jež byla vykoupena od zániku. Po šesti letech neplodnosti jsem byla četbou jeho poezie vykoupena…“

Mezi skutečností a mýtem

To všechno je ovšem pouze jedna rovina textu. Do příběhu Clary Janésové a Vladimíra Holana se totiž zároveň prolíná mýtus o Orfeovi a Eurydice, ale také osobitá paralela dlouhého dialogu Hamleta a Ofélie. Tato mnohovrstevnost činí z nevelké knížky literární událost, která dává nahlédnout do závratných hloubek inspirace i mnohotvárnosti literárních i mimoliterárních vlivů. Oféliin hlas není pouhou ozvěnou Holanovy poezie či dávného mýtu, je svébytnou originální reflexí vlastního osudu a nevšedního autorčina literárního talentu.

Clara Janésová: Oféliin hlas
Přeložila Adriana Krásová za spolupráce Josefa Forbelského.
Vydalo nakladatelství Ladislav Horáček – Paseka v Praze a Litomyšli.