Grafiky je totiž možno vystavovat jen krátkodobě, ve vhodných podmínkách maximálně tři měsíce.

Jednou z takových vzácných příležitostí je právě ode dneška zpřístupněná výstava Picassových grafických prací z let 1904–1905 ze sbírek Národní galerie. Její první část je věnována především komornímu souboru Kejklíři (Les Saltimbanques). Ten je zastoupen ve Sbírce grafiky a kresby Národní galerie v Praze.

Picasso jej vytvořil během přechodu ze svého modrého období k růžovému, kdy objevoval půvab grafických technik leptu a suché jehly. Jak uvádí kurátorka výstavy Olga Uhrová, tiskařské desky k souboru Les Saltimbanques zakoupil od Picassa v roce 1910 galerista Ambroise Vollard, dal je zpevnit a v roce 1913 je vytiskl Louis Fort. A tento konvolut byl zakoupen československým státem pro Sbírku francouzského umění 19. a 20. století v roce 1923.

Inspirace cikrusem

Za úvodní exponát výstavy lze považovat lept Střídmý pokrm z roku 1904, kdy Picassa zaujaly vyzáblé postavy na okraji společnosti. Krátce nato jeho pozornost přilákaly i ladné postavy z cirkusu Médrano, jejž často navštěvoval. Právě odsud čerpal náměty pro své postavy akrobatů, artistů a krasojezdkyň, což jsou hlavní náměty cyklu Kejklíři. S tím souvisí i zájem o divadelní postavy a kostýmy harlekýnů a kolombín, k nimž se Picasso rád vracel i po létech.

A nejen to. Postava harlekýna a jeho kostým zaujaly slavného malíře natolik, že do tohoto kostýmu rád oblékal svého malého syna Paula, jejž takto ztvárnil na obrazech i grafických listech. Na současné výstavě je z těchto Picassových děl vystaven nejen kvaš

s názvem Harlekýn z roku 1926, ale především dílo, které divák může spatřit vůbec poprvé. Je na něm právě syn Paul v kostýmu Harlekýna, a to ve zvláštní grafické technice – tisku na hedvábí. Toto dílo vzniklé roku 1926 bylo československým státem zakoupeno z pražské výstavy Španělští umělci, příslušníci pařížské školy, až roku 1946. Jeho vlastníkem je Správa Pražského hradu, jejíž laskavostí bylo na výstavu v Národní galerii zapůjčeno.

Láska k synovi

V tom, že Picasso rád viděl syna Paula v tomto kostýmu, lze spatřovat nejen projev lásky k synovi, ale i poetickou hravost commedie dell’ arte, do níž si svého syna takto projektoval. I malíř sám totiž tuto postavu miloval a i sám sebe někdy takto viděl.

K výstavě vydala Národní galerie v Praze katalog Pablo Picasso ve sbírkách Národní galerie v Praze s textem Olgy Uhrové. V něm je díky Správě Pražského hradu reprodukováno i zmíněné, prvně vystavené dílo Dítě – harlekýn.

Na současnou výstavu naváže v březnu 2009 její druhá část Picassovy grafické listy a kresby (1906–1968) z galerie D.-H. Kahnweilera, jež vlastní NG. Ta bude ve Veletržním paláci instalována od 10. března do 31. května 2009.

Pablo Picasso: Grafické práce 1904–1905 z pařížské galerie Ambroise Vollarda
Kurátorka výstavy: Olga Uhrová.
Národní galerie v Praze, 3. patro Veletržního paláce
Vstupné: 160 Kč, snížené: 80 Kč. (Vstupné na výstavu tvoří součást vstupného do stálé expozice). Otevřeno do 1. března 2009 denně kromě pondělí od 10 do18 hodin.