Přestože scenárista Eric Roth vypráví zcela fiktivní příběh, působí v De Nirově režii neobyčejně věrohodně. Jeho rozmáchlá freska se rozkládá na ploše bezmála tří hodin a i když se vleče vláčným tempem, má stále co říci i jako mrazivý thriller.

Ohlíží se za historií výzvědných služeb před druhou světovou válkou a po zkušenosti z ní líčí nutnost vzniku CIA jako instituce, která by v zahraničí chránila americké zájmy. Zvlášť, když světovou válku vystřídala válka studená.

Za velkými dějinami se však jako obvykle skrývají dějiny malé, soukromé, a proto se brzy ke slovu dostává Edwardův osobní život. Ten se na rozdíl od toho profesního rozpadá. Na fiktivním portrétu jedné z klíčových osobností úřadu CIA De Niro se zájmem pozoruje situaci člověka v paranoidním světě všudypřítomných zvědů a kontrašpionáže. Ve světě bez přátel, blízkých a důvěry.

Kamenná, naprosto netečná tvář Matta Damona je však jiná než nehybnost agenta Jasona Bournea, agenta bez minulosti. Na rozdíl od akčního hrdiny, který musí zůstat ve střehu, aby přežil, neskrývá Edwardova tvář napětí. Spíše skrytou, bezduchou bolest a starostlivost. K takovému pojetí koneckonců odkazuje i původní název filmu, který Edwarda Wilsona přezdívá dobrým pastýřem (The Good Shepherd).

Agenti mafiáni

Když Edwardův syn vstoupí i přes otcovo varování do služeb CIA a do profese se mu tak přimíchá rodina, schyluje se k tragédii bezmála antických rozměrů. Nekompromisní státní organizace je v národním zájmu nucena přistoupit na mafiánské praktiky, a proto není divu, že Kauza CIA nakonec připomene závěrečná vyúčtování z legendárních Kmotrů. V tu chvíli Edward Wilson opravdu nemá k hrozivé majestátnosti dona Corleoneho daleko.

Kauza CIA také potvrzuje, jak je důležité mít po pravé ruce vynikajícího kameramana. Pravidlo, které se netýká jenom režírujících herců, ale jich především. Robert De Niro tentokrát nalezl spolehlivou oporu v Robertu Richardsonovi. Ten vše neustále noří do ustavičného stínu, ze kterého hrdinové nevystoupí ani za bílého dne. Na plátně se tak pohybují spíše siluety než hrdinové. Přízračné atmosféře špionáže dokonale odpovídá věrná, precizní, přepečlivá výprava. Dobová stylizace je bezchybná a bez ústupků. V nejlepší tradici filmů, které se vracejí k nedávné historii.

Už už to vypadalo, že se k nám The Good Shepherd alias Kauza CIA dostane jen na DVD. Můžeme však mluvit o štěstí, že si našel cestu i na velkoplošná plátna, kde film jaksepatří vynikne.

Kauza CIA

(The Good Shepherd), drama, USA 2006, 167 minut Režie: Robert De Niro, hrají: Matt Damon, Angelina Jolie, Alec Baldwin, William Hurt, John Turturro, Robert De Niro Premiéra: 1. listopadu