Anně a Mary Boleynovým nebylo dopřáno žít život podle sebe, muži v jejich rodině se s vehemencí vlastní tehdejším obyčejům podíleli na intrikách kolem dvora a přisoudili dívkám jiný osud. Jindřich VIII. je rozladěn narozením dcery místo očekávaného dědice, zájem o manželku Kateřinu Aragonskou chladne, je třeba jej rozptýlit přítulnou důvěrnicí.

A pochopitelně z toho něco „vytřískat“ pro rodinné zájmy. Zatímco Anna v prvním kole u krále „propadne“ (ve své emancipovanosti zajde příliš daleko), Mary, byť se právě provdala, vzbudí královu pozornost. Sesterské přátelství a spiklenectví dostává trhliny – Jindřich je pohledný a duchaplný muž, a dívky okouzlil. Jenže příroda je neúprosná a vše závisí na tom, bude-li mít král konečně dědice. Mary porodí dceru – a ztratí ho. To je chvíle pro Annu, jež má šanci napravit reputaci svobodomyslné ženy („být milenkou krále neznamená ponížit se“). A triumfuje – míří ovšem výš než sestra. Rozehraje s králem nebezpečnou hru o korunu, dosavadní výsadu Kateřiny Aragonské…

Osudy žen Jindřicha VIII. jsou známou kapitolou a staly se námětem filmových a televizních děl (připomeňme alespoň seriál Šest žen Jindřicha VIII. nebo Tudorovce z HBO). Scenáristé Peter Morgan a Philippa Gregoryová věnují v Králově přízni pozornost hlavně ženám. Klíčem k vyprávění jsou rozdílné povahy i ambice hlavních hrdinek, z nichž vytěžili strhující drama, kde o svých osudech nerozhodují aktéři, nýbrž mocenský boj mezi církví a králem. Zatímco Mary je pokorná žena, jejímž cílem je klidný rodinný život, Anna chce víc – a na to doplácí. Narodit se v jiném čase (třeba v 21. století…), nejspíš by ovládla post premiérky. 16. století má ale jiná pravidla hry. Režisér Justin Chadwick dobře vybral herce – Erik Bana je v královské aroganci pomíjející skutečné potřeby žen přesvědčivý, drama filmu však stojí na výkonech Scarlett Johanssonové a zejména Natalie Portmanové, jejíž Anna má strhující vnitřní rozměr. Jejich odlišnost zdůraznil Chadwick i vizuálně – Mary plavá, Anna bruneta, rozdílné ladění kostýmů – pastelové barvy Johanssonové a výrazné tóny Portmanové… Pozoruhodný je výkon Anny Torentové jako zdánlivě pasivní Kateřiny Aragonské, jež si i ve své bezmoci ženy, která nedala muži dědice, zachovává osobní důstojnost.

Vynikající je kamera, která dává filmu mimořádnou atmosféru (křehkost intimních chvil, dramatičnost tušené zrady a vášní, světlo a stín královských komnat a oken) a podtrhuje preciznost solidně natočeného kostýmního dramatu.

Králova přízeň
The Other Boleyn Girl
USA 2008
Režie: Justin Chadwick,
hrají: Natalie Portmanová, Scarlett Johanssonová, Erik Bana
Premiéra: 30. října