Výstava nese název České a slovenské sklo v exilu.

„Výstava je jedním z klíčových projektů Moravské galerie v této sezoně. Na výsledné podobě se podílely kapacity Jan Pelcl a Rostislav Vaněk,“ řekl ředitel Moravské galerie Marek Pokorný.

Autorkou projektu, který vznikal dva roky, je přední znalkyně českého skla z britské University of Sunderland Sylva Petrová. „Dalajláma řekl, že bychom si měli vážit věcí podle toho, kolik do nich vložíme energie. Z tohoto pohledu je tato výstava mým životním úspěchem,“ uvedla Petrová.

Při přípravě projektu procestovala autorka takřka celý svět. Spolupracovala s československými emigranty ve Velké Británii, Francii, Švédsku, Austrálii, Spojených státech amerických a dalších zemích. „Zaujalo mě to, jak Češi a Slováci ovlivnili vnímání sklářské umění v zahraničí,“ popisuje Petrová motivaci své práce.

Na výstavě je k vidění pětasedmdesát exponátů českých a slovenských uměleckých sklářů, ale i zahraničních umělců, které „Čechoslováci“ ovlivnili.
Jedním z emigrantů zastoupených na výstavě je i slovenský sklář Vladimír Zbyňovský. Ten do francouzského exilu odešel až v roce 1994, když následoval svou francouzskou manželku.

„Odchod do cizí země vnímám jako pozitivní změnu prostoru a času, která člověku úplně změní myšlení a pohled na svět,“ hodnotí svůj odchod Zbyňovský.

Kromě výstavy je výsledkem práce Petrové také katalog, který se snaží odpovědět na otázku, čím je české a slovenské sklo v uměleckém sklářství tak výjimečné. Zájemci ho mohou koupit za 299 korun.

„Zdejší skláři měli a mají oproti zbytku světa obrovské zázemí v odborném školství. Než se dostanou do praxe, čeká je třináct let studií. Ve Velké Británii jsou to pro srovnání jen tři roky. Roli hraje také velká kreativita a zručnost,“ snaží se lakonicky vysvětlit výjimečnost české skla Petrová.
Moderní sklářské umění v bývalém Československu vzniklo i kvůli nezájmu průmyslových výrobců o návrhy sklářů. Ti se proto pustili do experimentování.

Největšími jmény, která výstava představuje, jsou Ján Zoričák, Vladimír Zbyňovský a Stanislav Meliš. „S Melišem jsem se setkal vloni na Trienále v Novém Boru. Asi za tři týdny mi volal z Jihlavy a v batohu přivezl jednu svou plastiku, kterou věnoval do sbírky Moravské galerie,“ vzpomíná na kuriozní nabytí sbírkového exponátu ředitel Pokorný.

Výstava České a slovenské sklo v exilu potrvá v Uměleckoprůmyslovém paláci v Husově ulici do začátku příštího roku.