Ten se však ve stominutové stopáži blíží ukrutně pomalu, byť režisér vypráví tak rychle, že veškerá logika příběhu jde stranou. Nikdo bez notné dávky pochopení pro ta nejbizarnější krvavá béčka to v kinosále rozhodně nepřečká až do závěrečných titulků. Nebezpečný Smrtonoš Píše se rok 2010 a populaci ve Velké Británii pustoší smrtelný virus přiléhavě nazvaný Smrtonoš.

Vláda se proto rozhodne pro radikální řešení – izolovat virus v jeho epicentru, jímž je Skotsko. Aby nic neproniklo ven ani dovnitř, nechá postavit kolem celého Skotska desetimetrovou ocelovou zeď. Plán vyjde – virus zůstane za hradbou, ta se však pro mnohé stane masovým hrobem, jak na zdi připomíná obří nápis Odpočívej v pokoji. O pětadvacet let později se virus náhle objevuje znovu – a tentokrát přímo v Londýně. Satelitní snímky však přinášejí šokující informaci – za zdí ve Skotsku i po čtvrtstoletí izolace zůstal život. Mají tam tedy snad lék na Smrtnonoše? Pádný důvod pro vyslání elitní jednotky do světa za zdí…

Apokalyptické sci-fi jsou v poslední době v kurzu, přičemž obvykle nezůstávají uzavřeny ve svém žánru, ale mívají i určitý přesah. Dokazují to Cuarónovi Potomci lidí, ale třeba i Lawrenceův thriller Já, legenda. To však rozhodně není případ Soudného dne. Vnímavému divákovi hned v prvních minutách neunikne, že tady se nebude hrát zrovna seriózní drama. Naopak vše je tak přitažené za vlasy, že režisér Neil Marshall (Psí vojáci, Pád do tmy) nenechává na pochybách, že svůj příspěvek opravdu nemyslí vážně.

Létají tu vzduchem useknuté hlavy, jejichž ústa i po utnutí křičí, hlavní hrdinka má vyndavací umělé oko, které vždy hodí za roh, aby se za něj podívala, a kanibalové tu flambují svého protivníka (oblečeného!), aby ho pak pojedli. Podobné filmy mohli diváci vídat na plátně v osmdesátých letech, dnes by však pravděpodobně zamířily rovnou na DVD. Tehdy slavila úspěch trojdílná série George Millera Šílený Max nebo Útěk z New Yorku Johna Carpentera, dnes se z nich pokusil čerpat Neil Marshall (napsal si sám i scénář).

Oba slavné tituly předminulé dekády jako by smíchal dohromady a jejich béčkovost umocnil na druhou. Ostatně ne náhodou se dva vojáci v Soudném dni jmenují Miller a Carpenter. Přestože si tvůrci budují prostor pro psychologii postav, nevyužívají ji. K čemu potřebujeme znát dětství hlavní hrdinky Eden Sinclairové, když v příběhu funguje pouze jako stroj na zabíjení? A kdo se nechá zmást jejím mírumilovným jménem Eden (Ráj), ten bude čekat na happy end marně. Režisér mísí svět punku, rocku a středověku.

Hlavní záporák Sol s vizáží pankáče se chová jako drsná rocková hvězda, jež dokáže na svém „koncertu“ zfanatizovat davy. Jeho počínání je však především vzdorem vůči jeho autoritativnímu otci (motiv, jenž bohužel zůstává nevyužit). A kdo jiný může hrát otce šílence, jehož ovládá zlost, než Malcolm McDowell, někdejší představitel Alexe z Kubrickova Mechanického pomeranče. Soudný den je opravdu jen pro ty nejotrlejší povahy, které mají rády rychlou akci a nerady přemýšlejí o logice příběhu.

Nicméně i fanoušci podobných krvavých béček by si snímek užili spíše na soukromé půlnoční projekci z DVD. Za výpravu do kina opravdu nestojí.

Soudný den Doomsday,
sci-fi thriller, Velká Británie 2008, 105 minut, režie: Neil Marshall.
Hrají: Rhona Mitra, Craig Conway, Malcolm McDowell, Bob Hoskins.
Premiéra: 10. 4.