Režisér Ondrej Spišák ji nastudoval s Veronikou Freimanovou ve dvojroli Lady Macbeth a Lady Macduff, Milanem Ondríkem v úloze Macbetha a Ladislavem Frejem jako jeho protivníkem Macduffem.

„S nadsázkou říkám, že v téhle hře plné mužských postav je jediným skutečným chlapem Lady Macbeth,“ uvedla Freimanová, jejíž postava využívá snad všech ženských zbraní, aby naplnila manželovy tajné sny. „Chová se jako matka, ale i jako svůdkyně, milenka, vědma a nejlepší rádkyně svého muže,“ podotkla herečka.

Postřeh Freimanové

V režijní koncepci hraje, jak sama říká, důležitou roli to, že jako Lady Macbeth je starší než její partner Milan Ondrík. „Také manželka Williama Shakespeara byla prý o něco starší, autor hry tedy nejspíš dobře věděl, jaké různé vazby a napětí mohou mezi takovou dvojicí vznikat. Přesto to mezi Macbethovými od začátku úžasně klape, v podstatě jde o obdivuhodně pevný manželský pár. Nesmírná urputnost Lady Macbeth ale nakonec zničí všechno – společné sny, jejich lásku i ji samotnou,“ sdělila Freimanová.

Podle překladatele Martina Hilského je Macbeth nejen velkou tragédií zločinu a trestu. „Zároveň je i fascinující divadelní studií toho, jak se v lidské duši zlo rodí,“ doplnil Hilský, autor českých pasáží hry, kterou do slovenštiny přeložil Ľubomír Feldek. Nejkratší a nejsevřenější Shakespearovu tragédii považuje za zápas o čas, v němž má každé slovo své přesné místo i význam.

Sen noci svatojánské

Působivost inscenace, která bude k vidění v Nejvyšším purkrabství Pražského hradu do 30. srpna, dotváří modernisticky pojatá scéna Fera Liptáka, oceněného Českým lvem za film Záhrada, kostýmy Jany Hurtigové a hudba Michala Novinskeho.

Poslední letošní novinkou festivalu bude Sen noci svatojánské. Open-air premiéra projektu Pražské komorní filharmonie s hudbou Felixe Mendelssohna-Bartholdyho a s herci Sabinou Laurinovou, Oldřichem Víznerem a Ivanou Jirešovou se uskuteční 30. srpna na nové scéně slavností, v zahradě na terase Jízdárny Pražského hradu. Jediná repríza je pak v pondělí 31. srpna.