Deník

Archeologové pátrali u Hrdel a Dolánek. Našli hroby

Hrdly, Dolánky nad Ohří - Archeologové z Ústavu pro klasickou archeologii Karlovy univerzity se od 4. do 20. srpna zabývali specifickým systémem opevnění u obce Hrdly, které odhalili už minulý rok při rozsáhlých vykopávkách.

26.8.2014

Archeologové a jejich výzkum u Hrdel a Dolánek Foto: Karel Kůt

Letošní výzkum, jehož cílem bylo zejména získání bližších informací o zkoumané oblasti, archeologům odkryl i kosterní pozůstatky dvou lidí.

Obec Hrdly upoutala pozornost odborníků hned po předběžném průzkumu. „Při opakované letecké prospekci Martin Gojda z Archeologického ústavu Praha identifikoval jižně od obce Hrdly opevnění, které tvořil příkop, žlab a předsunutý prvek situovaný před eventuálním vstupem. Útvar také zaznamenal Roman Křivánek, taktéž z Archeologického ústavu Praha, následným magnetometrickým měřením," uvedl Karel Kút z Ústavu pro klasickou archeologii Filozofické fakulty Univerzity Karlovy.

Vědecké práce v srpnu roku 2013 přímo na místě přesně tyto prvky opevnění potvrdily. Hlavním cílem archeologů z Ústavu pro klasickou archeologii bylo zejména ověření zjištěných archeologických nálezů a jejich spojení s příslušnými historickými událostmi. „Pro účely badatelského záměru bylo provedeno podrobné geofyzikální měření, povrchové sběry, průzkum detektory kovů a zejména výzkum odkryvem dílčích částí objektu, včetně přírodovědných analýz získaných vzorků," doplnil Kút.

Archeologové v rámci letošního třítýdenního bádání potvrdili a blíže definovali samotnou oblast vstupu do historického opevnění, a to včetně charakteru příkopu. Nalezli ale i něco, co naprosto nečekali. „Na odkrytém prostoru se objevily dva pohřby v podobě skrčených lidských kosterních pozůstatků. Oba jedinci byli shodně uloženi na levém boku s pohledem upřeným jihozápadním směrem. Tyto nálezy, které je možno zařadit do období pravěkého vývoje regionu, však očividně bezprostředně nesouvisejí s existencí zkoumaného opevnění," upřesnil Kút.

Podle jeho slov byla už dříve v okolí obce Hrdly doložena přítomnost řady různých kultur ve formě sídelních nebo pohřebních aktivit. „Na katastrálním území obce došlo celkově k zaznamenání značného množství artefaktů i poměrně širokého spektra objektů," uzavřel archeolog.

Nicole Krinková

Autor: Redakce

26.8.2014 VSTUP DO DISKUSE

Jaroslava Němcová.

Nová ministryně Jaroslava Němcová chce řešit důchody a dávky

Útok na e-recepty. Část poslanců se je snaží odložit

Trumpe, selhal jsi v ochraně svého národa, napsal Bangladéšan před útokem

/VIDEO/ Muž, který se v pondělí ráno pokusil o teroristický čin na největším autobusovém terminálu ve Spojených státech, předtím napsal na Facebook vzkaz prezidentovi USA Donaldu Trumpovi. Stálo v něm, že prezident selhal při ochraně své země. Akayed Ullah byl v úterý obviněn policií a prokuraturou z terorismu.

Holého molekula vynesla miliardy. Mohou přijít další

Hitem akademické sezony je transfer znalostí a technologií. Za tímto spojením z říše sci-fi se skrývá na první pohled jednoduchý přenos z bodu A do bodu B. V případě ústavů Akademie věd ČR to značí vyhledávání nápadů a jejich propojení s potenciálními investory.

Je objekt z jiné sluneční soustavy vesmírná loď? Vědci jej budou dále zkoumat

Asteroid zvaný Oumuamua, který se na začátku letošního podzimu stal středem pozornosti vědeckého světa, bude nyní podroben pečlivému zkoumání. Astronomové totiž chtějí prověřit, zda na asteroidu nejsou známky jiných civilizací. Vesmírnému objektu proto bude naslouchat obří satelit v americké Západní Virginii.