Řidiče v Lounech čeká od Nového roku tříměsíční test zodpovědnosti. Městská policie tam nebude, až na výjimky, používat zařízení k zadržení vozidel, tzv. botičky. Kdo sám přijde přestupek řešit, ušetří čas a nemalé peníze.

Hříšníci najdou za stěrači lístek

V lednu, únoru a březnu budou strážníci špatně zaparkovaná auta označovat pouze lístkem. „Řidič má poté povinnost se do pěti dní dostavit na služebnu městské policie k projednání přestupku. Pokud tak neučiní a lístek třeba zahodí, předáme věc správnímu orgánu, který to bude řešit dál," vysvětluje princip Radek Baláš, ředitel lounských strážníků. Jako důkazní materiál mužům zákona v těchto případech poslouží záznamy ze zařízení, která mají u sebe.

Zodpovědnost se v tomto případě opravdu vyplatí. Pokuta, zaplacená rovnou u okénka na městské policii, totiž bývá citelně nižší, než poté projednávání ve správním řízení. Jen jeho náklady jsou tisíc korun.

„Pokuty se samozřejmě budou vybírat i nadále. Jde ale o vstřícný krok, řekněme výchovné opatření na zkušební dobu. V minulosti zněla kritika, že naše městská policie nedělá nic jiného, než nasazuje botičky. Dobře, zkusíme to tedy bez nich," vysvětluje Jan Čermák, lounský místostarosta. Je tedy na samotných občanech, kteří se dopustí dopravního přestupku, zda systém bude zachován i po zkušební době, nebo se „botičky" vrátí.

„Dáváme vám šanci. Pokud jste zodpovědní a respektujete zákony, my ta zařízení používat nemusíme," přidává se se vzkazem Radovan Šabata, starosta města. Jak prozradil, sám zná situace, kdy musí rychle odjet, ale kvůli botičce na nesprávně zaparkovaném voze ztrácí drahocenný čas.

Při dešti a sněhu botičky budou

Nové opatření ale neznamená, že se botičky nebudou objevovat vůbec. Strážníci je použijí ve zvlášť závažných případech. „Například na místě trestného činu, kde bude potřeba zajistit, aby dané vozidlo neodjelo. Ale také třeba při dešti nebo sněhu, kdy by lístek za stěračem rozmokl," dodává R. Baláš.

Podle posledních statistik bylo průměrně v Lounech nasazeno 1,2 botičky denně. S novým systémem mohou ušetřit čas nejen sami řidiči, ale také strážníci, kteří se tak budou moci věnovat jiným úkolům.

Čtěte také: Městská policie to s řidiči zkusí po dobrém - bez „botiček"