Navrhují, aby se Mírové náměstí včetně přilehlých ulic stalo obytnou zónou. Řidiči by tak v označených místech museli začít dodržovat nová pravidla.

„Vyřeší se tím hned několik problémů najednou. Předně budou auta jezdit rychlostí maximálně 20 kilometrů v hodině, čímž se sníží nejen hluk, ale i exhalace. Chodci se tak budou cítit bezpečněji a náměstí se stane příjemnějším místem," obhajuje návrh Filip Hrbek. Inspirací se mu stala historická centra měst v Belgii, kde podle něj podobná místní úprava dobře funguje. Původně však zvažoval pouze omezit na náměstí rychlost.

Návrh obytné zóny v centru Litoměřic

„Značení obytné zóny ale působí lépe a rychlost snižuje také. Navíc má ten psychologický efekt, že řada lidí neví, zda do obytné zóny vůbec může vjet. Kromě toho v ní mají přednost chodci a parkování je možné pouze tam, kde je povoleno, ne všude, kde není zakázané," dodal Wünsch.

Počet parkovacích míst by se podle jeho slov touto úpravou ovšem nezměnil. „Celou koncepci dopravních změn v centru města jsme si pro vlastní potřebu rozčlenili do čtyř etap. Stanovení obytné zóny je přitom etapa 0, tedy ta základní, která má přinést pouze zklidnění dopravy," uvedl.

Obytná zóna by zahrnovala nejen Mírové náměstí, ale i přilehlé ulice, mezi nimi Lidickou, Krajskou, Michalskou, Pekařskou, Švermovu, Jarošovu, Jezuitskou, Mosteckou, Vavřineckou, Dlouhou, Velkou Dominikánskou či Zítkovu. Silnice v těchto ulicích jsou zejména dlážděné, hluk z projíždějících aut je i proto často neúnosný. Navrhovaná zóna by tak od zbytku města navíc byla odlišitelná i vizuálně.

„Shodou náhod jsme se také dozvěděli například o požadavku obyvatel Jarošovy ulice umístit v ní další retardér, který by pomohl dopravu v místě zklidnit a tím tedy i snížit hluk. Myslíme si ale, že obytná zóna je lepším řešením," zmínil Filip Hrbek.

Podle Wünsche s Hrbkem se přitom jedná o ne příliš nákladné opatření. „Šlo by v podstatě o umístění několika dopravních značek. O retardérech neuvažujeme," upřesnil radní Lukas Wünsch.

Dodal, že právě dnes litoměřičtí radní k návrhu oficiálně požádají o stanovisko vedoucí jednotlivých odborů městského úřadu. Poté by podle obou autorů projektu mohly následovat další dopravní změny týkající se zejména Mírového náměstí.

„Uvažujeme o pěší zóně na jižní straně náměstí u Kalichu, o redukci parkovacích míst, nikoli však o jejich úplném zrušení, o úpravě cen parkovného. To vše je ale otázka přesnějšího a odborně provedeného průzkumu a třeba i kulatého stolu s veřejností," nastínil další plány Lukas Wünsch.