Přibližně devět milionů korun za jeden kilometr úzkého pruhu asfaltu a vybavení. To je cena právě zahájené stavby cyklostezky  Ploučnice, která se tím stává jednou z nejdražších v České republice. Vyjde na sto milionů korun. Po  dokončení spojí Děčínsko s Libereckým krajem.

Novou cyklostezku, která začne v Děčíně u Kamenného mostu na Starém Městě a Ústecký kraj opustí ve Starém Šachově, staví Viamont DSP. Firmu v minulosti vlastnil bývalý ministr dopravy Aleš Řebíček.

Stejně jako u řady jiných podobných staveb zvolil Ústecký kraj takzvanou losovačku, kdy nejprve z asi dvaceti uchazečů vylosoval pětici firem, které teprve předložily konečnou nabídku.

Ani jedna z těchto nabídek ale neklesla pod předpokládanou cenu. Vítězný Viamont ji dokonce překročil o více než dva miliony s nabídkou necelých 87 milionů korun bez daně, celkem tedy za více než sto milionů. Na cyklostezku se podařilo kraji získat dotaci z rozvojového operačního programu; ta může dosáhnout až 85 procent nákladů na stavbu stezky.

„Zadavatel rozhodl o omezeném počtu zájemců náhodným výběrem losem v souladu s platným zněním zákona o veřejných zakázkách,“ říká mluvčí kraje Magdaléna Hanáčková. Podle ní Ústecký kraj preferuje v užším řízení omezování počtu zájemců náhodným výběrem losem proto, že je spravedlivější než omezování například podle ekonomických kritérií.

„To by nutně vedlo k upřednostňování těch největších dodavatelů a menší by neměli šanci,“ hájí Hanáčková postup krajského úřadu.

Nutno dodat, že od počátku dubna je losování již nelegální, začala totiž platit novela zákona o veřejných zakázkách, která ho zakazuje.

To, že zakázku dostal právě Viamont – a za takovou cenu – přineslo řadu ostrých reakcí.  Například podle Vladana Brože ze společnosti Transparency International by losování nemělo být u takových staveb  vůbec používáno.

„Tato metoda má svým způsobem opodstatnění, neboť při větším počtu nabídek se hodnocení stává složitějším a zdlouhavým procesem. Metoda losování by ale neměla být používána, pokud je hodnotícím kritériem pouze cena. Což cyklostezka na Děčínsku, jak jsem pochopil, není tento případ,“ uvedl Brož s tím, že obecně je vhodné u veřejných zakázek, které řeší technické a stavební práce, aby jediným hodnotícím kritériem byla cena. „Ekonomická výhodnost či záruka kvality díla by měla být určena již v zadávacích podmínkách,“ uvedl Brož.

Mezi kritiky patří také poslanec za Ústecký kraj Jiří Paroubek.

„Celý proces tak nápadně připomíná proslulou ,karlovarskou lisovačku‘, v níž úředník několik minut náhodně vybíral firmu Syner. Zdá se, že tento systém je však překonán ústeckými krajskými politiky, kdy nastupuje jeho upgrade v podobě ,ústecké losovačky‘, v níž už si nikdo nehraje na to, že má zvítězit ta nejlepší nabídka,“ uvedl nedávno Paroubek.

Podle mluvčí kraje není možné posuzovat průměrnou cenu cyklostezky, která je v České republice přibližně třetinová až poloviční oproti ceně cyklostezky podél Ploučnice.

„Průměrná cena je hodnota, která o ničem nevypovídá. Je ovlivněna nejen způsobem provedení, ale také technickou náročností nebo geologickými podmínkami,“ doplnila Hanáčková.

Cyklisté si ale s cenou lámat hlavu nemusí. Čeká je totiž další možnost, kudy se budou moci vydat na výlet.

Cyklostezka Ploučnice je jednou ze čtyř páteřních cyklistických tras v Ústeckém kraji a spojuje jej s Libereckým krajem. Na území Ústeckého kraje začíná stezka v Děčíně na spojnici s Labskou stezkou, prochází údolím řeky Ploučnice směrem na Benešov nad Ploučnicí, Františkov nad Ploučnicí a Starý Šachov, kde přechází do Libereckého kraje.

Na stavbu cyklostezky, která má měřit necelých jedenáct kilometrů, vstoupili dělníci poprvé počátkem dubna, hotovo by měli mít přibližně v polovině příštího roku.

ČTYŘI ETAPY
Úsek „A“ Děčín – Březiny – délka 3 828 km (a ul. Oblouková – Zimní stadion 0,075 km)
Úsek „B“ Soutěsky – Benešov n. Pl. – délka 2 888 km
Úsek “C" Benešov n. Pl. – Františkov n. Pl.- délka 1 920 km
Úsek “D" Františkov n. Pl. – Starý Šachov- délka 2 042 km