Dopravcům, které si objednal Ústecký kraj, hrozí za nedodržování smluv pokuty. Uvedl to krajský radní pro dopravu Jaroslav Komínek.
Přechod na integrovaný systém provázejí od začátku roku zmatky a zpoždění spojů.

Kraj, který si dopravu objednává, bude nicméně podle Komínka při drobných pochybeních zatím shovívavý.

„Pokud řidič přijede bez kravaty nebo zrovna nemá předepsanou košili, zřejmě za to pokuty dávat nebudeme. Nicméně pokud se prokáže, že některý z dopravců nenasadil vůz, tak je to samozřejmě porušení smlouvy," řekl Komínek.

Individuálně

Případné sankce za zpoždění bude kraj posuzovat individuálně.

Linkové autobusy staví v zákazu zastavení.„Pokud dopravce bude zpožděn z důvodu, že chyba byla na jeho straně, to znamená, že řidič vyjel pozdě z garáží nebo byla nějaká technická závada, budeme to posuzovat individuálně. Nicméně zpoždění jsou většinou z toho důvodu, že nabíhá nový systém," doplnil Komínek.

Za zmatky a zpožděnými spoji stojí podle jednoho z dopravců změny ve všech oblastech.

„Při přechodu se nejen změnil tarif, změnilo se odbavení, změnily se jízdní řády, změnila se spousta věcí a pro všechny, ať už jsou to cestující nebo naši zaměstnanci, je všechno nové. Nějaký čas trvá, než se to zaběhne," řekl Daniel Adamka, šéf dopravce ARRIVA. Firmě chyběly na začátku asi tři desítky řidičů. I to se podle Adamky v dohledné době zlepší.

„Provoz je zajištěn a nemělo by docházet k výpadkům. Může docházet a dochází ke zpožděním, zejména ve špičkovém období," vysvětlil Adamka. Firma zároveň rozšířila pracovní dobu ve svých informačních centrech, kde mimo jiné vydává nové čipové karty. S dodavatelem karet se dohodla i na navýšení výroby. Denně tak vyrobí 800 čipových karet.

Museli jsme začít

Kraj podle Komínka musel nový systém spustit.

„Museli jsme to spustit, dopravcům končily smlouvy 31. prosince. V tříletém procesu přípravy nových zakázek jsme vybrali dopravce nové a ti museli 1. 1. nastoupit," vysvětlil Komínek.

S přechodem na integrovaný systém je možné u všech dopravců objednaných Ústeckým krajem jezdit na jednu jízdenku. Výrazně se změnily
i autobusové linky, místo platby za skutečně ujeté kilometry se nově platí za projetá pásma. Kraj chce do integrovaného systému zapojit i dopravní podniky jednotlivých měst. Všechny autobusy objednané krajem jsou nízkopodlažní 
a klimatizované. Během letošního roku by se do integrovaného systému měly zapojit 
i České dráhy.