Trolejbusy s přídavným pohonem a „zázračné" úspory. Dvě cesty, kterými chce Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova přesvědčit jirkovské zastupitele, aby ustoupili ze svého rozhodnutí zrušit trolejbusovou dopravu.

Záchranná brzda

Trolejbusy a možná i podnik samotný udrželi nad vodou chomutovští zastupitelé. V pondělí rozhodli o zachování trolejbusové dopravy na území města. A to i s vědomím, že to Chomutov bude stát možná až jedenáct milionů ročně navíc (pokud Jirkov opravdu trolejbusy neobjedná).

Kdyby to neudělali, podnik by se ocitl v neřešitelné situaci. Zdaleka totiž nemá tolik autobusů, aby dokázaly nahradit trolejbusové linky. A peníze už vůbec ne. I to byl jeden z důvodů, proč chomutovští zastupitelé zatáhli za záchrannou brzdu. „Podnik se teď ocitá v bodě nula. A začneme okamžitě jednat," dodal k tomu Jaroslav Komínek.

Přemluví Jirkov zázrakem?

A jako první s Jirkovem, který před týdnem naopak trolejbusy odmítl dál podporovat. „Když nám vyjdou zázraky, které mám v podniku naplánované, mohli bychom ještě jirkovské rozhodnutí zvrátit," nechal se přímo na zasedání slyšet předseda představenstva.

Uvažují například o koupi trolejbusů s přídavným pohonem. Po Chomutově by jezdily „na dráty", v Jirkově pak na elektromotor. Takže by mohly zajíždět i do lokalit, kudy troleje nevedou. Což je jeden z jirkovských požadavků.

A ještě jeden trumf si dopravní podnik pro jednání schovává v rukávu. „Našli jsme v toku peněz mezi akcionáři a podnikem způsob, jak ušetřit možná pět až deset milionů ročně," naznačil pro Chomutovský deník Jaroslav Komínek s tím, že konkretizovat to zatím nechce. „Předložíme svůj návrh oběma akcionářům a uvidíme, zda s tím budou souhlasit."

Starosta: Zázraky si rád poslechnu

Revokace usnesení není nic nemožného, ale v Jirkově se k přemlouvání stavějí skepticky. „Jednat se určitě bude, rád si poslechnu, s čím podnik přijde," reagoval na dotaz Chomutovského deníku starosta Radek Štejnar. „Ale že by dokázali přemluvit všechny zastupitele, kteří hlasovali proti trolejbusům? To by musel být opravdu ten zázrak," poukazuje na fakt, že pro zrušení na jednání v Jirkově vystupovala i hlasovala většina zastupitelů.

Autobusů mají málo

Jednání s Jirkovem však podle Komínka není jen možnost, ale v podstatě nutnost. „My teď nemáme autobusy na to, abychom nahradily trolejbusové linky do Jirkova," upozorňuje. „Musíme s ním proto jednat o tom, jak dlouho je ochoten snést trolejbusy na svém území. A také potřebujeme vědět, co vlastně Jirkov chce - jaké linky, kam, jak často. Pak jim můžeme vyjít vstříc v tom, že chtějí jezdit levněji. Myslím, že bychom to dokázali."

Dopravní podnik uvažuje, že by kromě klasických trolejbusů koupil také několik vozů s přídavným pohonem a dva elektrobusy. Vzhledem k nutnému výběrovému řízení a výrobě však nové vozy nevyjedou do ulic dřív, než v květnu příštího roku.

Proč Jirkov trolejbusy nechce* Jejich provoz je příliš drahý, město už na ně nechce doplácet.
* Jirkov nepotřebuje tolik trolejbusové linky jezdící přes všechna chomutovská sídliště (Písečná - Březenecká), raději by uvítal přímý spoj po silnici I/13 či linky MHD na horní sídliště (Na Borku) či do Březence. Tam ale troleje nevedou.
* Každou přestavbu křižovatky na trolejbusové trase by provázely další náklady na speciální úpravy, a to v řádu milionů.
* Další náklady v řádu milionů si v blízké budoucnosti vyžádá také rekonstrukce několika trafostanic.

Proč Chomutov trolejbusy chce* Za přislíbenou dotaci nemůže dopravní podnik nakoupit nic jiného, než opět trolejbusy či elektrobusy.
* Jsou ekologičtější a k takové dopravě směřují republikové i mezinárodní trendy, což znamená i větší pravděpodobnost dalších dotací.
* Zrušení trolejbusové dopravy by vystavilo dopravní podnik do neřešitelné situace, možná až na pokraj zániku. Volné autobusy na nahrazení trolejbusů v MHD nemá a na jejich nákup také ne.
* Dopravní podnik chce hledat cesty, jak trolejbusovou dopravu zlevnit.