Podobných plánů bylo v minulosti několik, vždy to ale ztroskotalo na financích.

SOUČASNOST

Nádraží Teplice v Čechách stále patří Českým drahám. Letos má společně s dalšími 1500 nádražími napříč celou republikou přejít do majetku Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). „České dráhy už dříve uvažovaly o rekonstrukci výpravní budovy Teplice v Čechách. Jednalo by se však o nákladnou akci, kterou jsme s ohledem na plánovaný prodej části závodu neuskutečnili," prohlásila mluvčí Českých drah Kateřina Šubová. Existuje seznam 60 nejohroženějších nádraží, která by se měla dočkat opravy už do dvou let. Seznam je zatím neveřejný. Stanoveno zatím není ani datum, kdy se má Teplické nádraží převést do majetku Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Převod všech 1 500 nádraží včetně teplického začne postupně 1. července.

Secesní budova z roku 1871 je památkově chráněná, a každé další zacházení s ní bude podléhat přísnému dohledu památkářů. Cenné jsou především fresky na klenutých stropech v odbavovací hale a kresby na okenních sklech.

JAK ŠEL ČAS

Současný vzhled nádraží je výsledkem přestavby z roku 1871. V minulosti bylo právě teplické nádraží považováno jak architektonicky, tak i vybavením interiérů za nejlepší v tehdejším Rakousko-Uhersku i v Německu.

Budova je dílem architekta Turby, který se podílel také na plánech starého teplického divadla. V rozlehlé budově nádraží sídlilo též ředitelství společnosti Ústecko-teplické dráhy. Přítomnost této instituce byla pro lázeňské město výhodná, neboť dávky, které platila obci, tvořily značnou část příjmů Teplic. V držení této soukromé společnosti zůstala pak tato dráha až do roku 1923, kdy přešlo do vlastnictví státu. Železniční stanice Teplice v Čechách dnes leží na trati Ústí nad Labem Chomutov.

ZATÍM POSLEDNÍ INVESTICE

Vlakové nádraží Teplice v Čechách bylo zatím naposledy z části zrekonstruováno před deseti lety. Nikoli budova, ale nástupiště. Vybudovaly se nové perony s podchodem a výtahem pro vozíčkáře, instalováno bylo nové osvětlení a modernizací prošel informační systém. V rámci těchto prací byla také pod dohledem památkářů částečně obnovena freska v odbavovací hale. Stavební práce stály 60 milionů korun, plánovaná v další fázi byla oprava fasády, jenže rekonstrukce byla kvůli nedostatku peněz zastavena.

S další revitalizací železniční stanice Teplice v Čechách se počítalo v roce 2007 a to v rámci projektu Českých drah „Živá nádraží". Kompletní rekonstrukce i s přilehlými obchodními prostory měla plánované investice na přibližně 1,6 až 2,1 miliardy korun. Projekt počítal také s vybudováním nového podchodu pod silnicí před nádražím. Vstup měl být u parku naproti nádraží. To vše v rámci pronájmu nádraží na několik desítek let soukromé společnosti. Projekt nevyšel, opět kvůli financím.

OHLASY

Jaroslav Kubera, primátor: „Určitě to vítám. Plánů a diskuzí ohledně rekonstrukce nádraží už bylo v minulosti hodně. Jsem rád, že teď nádraží konečně dostane někdo, kdo s ním bude moct něco udělat. Je to velmi rozlehlá budova, a dala by se využít mnohem lépe než dnes. Jsou v ní byty, restaurace s velkým sálem, kde se kdysi pořádaly plesy. Budova by mohla sloužit klidně jako nákupní zóna."

Hynek Hanza, náměstek primátora Teplic: „Místní lidé i turisté a také návštěvníci lázní, kteří sem k nám přijíždějí, by si určitě zasloužili, aby tato krásná budova byla opět tím, co byla dříve a na co můžeme být v našem městě pyšní. Je to první vizitka, kterou návštěvník přijíždějící vlakem u nás vidí."

Roman Pestřík, občan, Teplice: „Je to katastrofální stav. Mohli by alespoň opravit fasádu z ulice, aby to tak nevypadalo. Taková pěkná budova a tak hrozně vypadá."

Milada Korníková, studentka, Teplice: „Jezdím z nádraží pravidelně do školy. Zvenku vypadá hrozně, nic moc to není ani uvnitř. Chtělo by to určitě do té budovy investovat. Chodila jsem sem dříve s babičkou koukat na vlaky a budova vypadala stejně jako dnes. A to je už dvacet let."